Trønderhav er et moderne og flott 44 meter langt fiskefartøy.

MS «Trønderhav»

Når du leser denne utgaven av Kystmagasinet har reder og skipper Børge Refsnes fått overlevert sitt nye, topp moderne 44 meter lange fiskefartøy, «Trønderhav». Nå venter fiskefeltene i nord, hvor de neste ukene skal brukes på fiske etter torsk og hyse.

Publisert Sist oppdatert

Nybygget er en tradisjonell fiskebåt med tradisjonell fremdrift og løsninger, som er utviklet og designet av Seacon AS i samarbeid med reder. Det er Thyborøn Skibs & Motor AS i Danmark som har stått for byggingen. MS «Trønderhav» er rigget både for snurrevad og snurpenot. Og selv om dette er et tradisjonelt fartøy, føler rederen at skrogdesignet fra Seacon er veldig bra, og at båten går lett i sjøen og er økonomisk i drift. Motoren har installert urea og har lite NoX utslipp.

Forsinkelser uten konsekvenser

-Vi er fornøyde med nybygget og arbeidet som er gjort ved verftet her i Danmark. Båten skulle opprinnelig vært levert for ett år siden, men til liks med de fleste andre nybygg de siste par årene, skyldes forsinkelsene krigen i Ukraina og blant annet mangelen på stål. Men dette har ikke fått så store konsekvenser for oss. Vi har brukt den andre båten vår til snurrevadfisket og har leid båt til notfisket, forteller reder og skipper Børge Refsnes da vi pratet med han en uke før forventet overlevering.

Det som gjenstod før ferdigstillelse, var en fiskeprøve med nybygget. Men før det skulle all hydraulikk testes. Om ikke noe uforutsett skjedde de neste dagene, forventet rederen at «Trøndehav» ville bli ferdigstilt og overlevert i månedsskiftet februar/mars.

Har 200 tonn torskekvote

-Deretter må vi få revidert noen sertifikater med mer før vi setter kursen mot fiskefeltene. Vi kommer til å gå på fiske etter torsk og hyse i nord med levering av det meste av fangstene ved Fjordlaks sitt mottak i Tufjord i Finnmark. Dette er et stort anlegg med kapasitet til 300 tonn i døgnet, forteller rederen.

De har i dag 200 tonn igjen av en torskekvote som opprinnelig var mye større, men som har blitt redusert år for år de siste årene. Det er gode priser på torsken i år, men det kompenserer likevel ikke for kvotetapet fullt ut, slår Refsnes fast. Også hyse og andre arter har gode priser i år.

Stor ombygging av gamlebåten

Børge Refsnes bestemte seg for å bygge nytt fiskefartøy i 2022 og skrev kontrakt med Thyborøn Skips & Motor kort tid etter. Gamlebåten, med samme navn, var opprinnelig fra 1988. Dette var opprinnelig en tråler som rederiet bygde om til fiske med not og snurrevad. Dette var et omfattende arbeid til en prislapp på 15-18 millioner kroner.

-Det var litt tilfeldig at vi bestemte oss for nybygg i 2022. Vi hadde da kjøpt en 24 meter lang snurrevad/notbåt med blant annet kvoter på ulike arter i Nordsjøen. Vi har vanligvis bare driftet rundt 150 fiskedøgn i året for å klare kvotene våre. Og nye «Trønderhav» er fortsatt ikke fullstrukturert, men ligger midt på treet når det gjelder kvoter, forteller Refsnes.

Øker til 300 fiskedøgn

-«Astrid Emilie» heter vår andre båt, som nå ligger ute for salg. Den selges med rekekonsesjon og nordsjøtråltillatelse. Når det gjelder nybygget kommer vi nå til å fiske på ulike arter som lysing, hyse, sei og torsk sør for 62. breddegrad, og vi regner med og samlet sett komme opp i rundt 300 fiskedøgn i året. Vi har 12 ansatte som går 1:1 skift, og vår hjemmehavn er Husbysjøen i Indre Fosen i Trøndelag.

Nybygget er dobbeltrigget for snurpenot og snurrevad, og det gjort slik at de kan ha begge redskaper om bord samtidig og skifte mellom disse som det passer.

De kommer til å fiske sild og sei med not, og de har rundt 1.100 tonn sild og 850 tonn sei å fiske i år. De har også en liten kvote makrell på rundt 100 tonn. Seien fiskes på Møre, Trøndelag og Finnmark. Torsk og hyse fiskes med snurrevad i nord.

Broen er stor og godt utstyrt.

Godt utrustet

Nye «Trønderhav» har en hovedmotor, ABC 6DZC på 735 kW, som er levert av verftet. Videre har de to Cummins hjelpemotorer QSB19, hver på rundt 500 kW. Om bord finnes også en mindre hjelpemotor (150 kW9 av samme merke, med benevnelsenQSB7. Nybygget har også et fabrikkdekk med tre sløyemaskiner og en sjøpakkelinje (fisk og is i kasser for auksjon – fortrinnsvis i Danmark). Ellers sløyer og bløgger de fangsten for lagring i bulk.

Nybygget har et fabrikkdekk med tre sløyemaskiner og en sjøpakkelinje.

Båten er godt utstyrt for et effektivt fiske, med blant annet Triplex kran og notvinsj (MacGregor). Rederiet tok også med tre kraner fra gamlebåten, og har kjøpt en ny fra MacGregor. Innredningen er levert av danske VWW (Vendelbo Woodworking). «Trønderhav» er utstyrt med syv lugarer, alle med dusj og toalett. Det er ellers flotte og moderne fasiliteter om bord, og en betydelig oppgradering fra gamlebåten.

Det er gjort et flott innredningsarbeid i nybygget, og det er flotte fasiliteter i de fleste områder, som her salong og messe.
Messen.

Er dobbeltrigget

Dette gjelder ikke minst på driftssiden. Sammen med rederiet har Seacon hatt fokus på å utvikle et optimalt fartøy som er best mulig tilpasset den driften rederiet har planlagt. Nybygget er derfor dobbeltrigget for snurpenot og snurrevad, og det gjort slik at de kan ha begge redskaper om bord samtidig og skifte mellom disse som det passer.

Glimt fra litt av dekksområdet.

Snurrevaden er på tromler på hekken og snurpenoten er i notbinge. Rederiet har under designfasen hatt stort fokus på lavt energiforbruk gjennom skrogutforming og tekniske valg.

Utstyret til båten blir i stor grad levert av Thyborøn Skips & Motor. Fokus på kvalitet og fiskebehandling har ligget høyt hos rederiet og dette vil også bli godt ivaretatt om bord på det nybygget. Videre er det lagt stor vekt på sikkerhet og komfort for mannskapet.

Hovedmotoren er en ABC 6DZC på 735 kW.

Hoveddimensjoner:

Lengde o.a.       43,83 m

Lengde p.p.      37,50 m

Lengde L.         39,36 m

Bredde.             9,50 m

Lastekapasitet (RSW) ~499 m3

Tonnasje ~550