Nye «Vårheim» er en flott 42 fot stor sjark.

MS «Vårheim»

Det er en topp moderne og godt utstyrt sjark Rino Mortensen fra Myre i Vesterålen nylig har fått overlevert fra GOT Marine i Mandal.

Publisert Sist oppdatert
Den nye sjarken har et stor styrehus og en godt utstyrt styreposisjon.
Maskinrommet er ryddig og servicevennlig.
En godt utstyrt og romslig bysse.
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine
Nye Vårheim, Foto: GOT Marine

Nye «Vårheim» er en Skogsøy 42, så dermed er ringen sluttet for rederen. Han startet nemlig fisket med en båt i nesten samme størrelse, men har i en årrekke eid og drevet langt større fiskefartøy.

Mortensen startet fiske fra egen båt med en 11 meter lang Viksund sjark. Deretter ble det fire års drift med en treskøyte på knappe 15 meter, så nye fire år med en 75 foter før han endte opp med en 90 fot lang stålbåt, bygget i 1985. Gamlebåten, med samme navn som nybygget, er for lengst solgt til en kjøper i Oman til en pris Mortensen er godt fornøyd med.

Godt fornøyd reder

-Jeg startet planleggingen av nye «Vårheim» for to år siden, og skrev kontrakt med GOT Marine 1. september i fjor. Byggingen startet kort tid etter, og overlevering av ferdig båt er som avtalt. Jeg er meget godt fornøyd med verftet. Byggeprosessen og kvaliteten på arbeidet kunne ikke vært bedre, slår Rino Mortensen fast.

Rederen har vært i Mandal og fulgt byggingen siden påske, og vært på korte besøk ved verftet 4-5 ganger underveis i prosessen. Da Kystmagasinet tok en prat med den nye sjarkeieren 20. mai var båten nærmest ferdig. Samme dag hadde de vært ute på prøvetur. Alt fungerte bra og det skulle bare foretas noen små justeringer, blant annet på vridningen av propellen for å få rett turtall på motoren.

God bør nordover

-Om alt går som det skal setter jeg kursen mot hjemmehavnen på lørdag. Og om værmeldingen slår til får vi sørvest vind og god bør nordover mot Myre i Vesterålen. Jeg regner med å bruke 4-5 dager på turen, og vi blir to personer om bord. Hvor stort mannskap jeg ender opp med når jeg starter fisket, er ikke bestemt. «Vårheim» er imidlertid rigget for at jeg kan drive alene, om jeg ønsker det, forteller Mortensen.

Den siste båten han hadde på 90 fot, var rigget for snurrevad og snurpenot, og han fisket blant annet torsk og sei. Nye «Vårheim» er rigget for garn, en driftsform han ikke selv har drevet med fra egen båt. Men han han vært mannskap på garnbåter, og har masse erfaring fra ulike fiskerier, så dette tror han vil gå bra.

-Jeg ble lei av å aleneansvar og drift med en stor og gammel stålbåt som krevde mannskap og mye tid på vedlikehold. Nå får jeg en båt i perfekt størrelse, og alt er splitter nytt, fra oljehyre og vernesko til alt utstyret om bord. Nytt er også alt garnbruket, som er kjøpt fra Selstad i Svolvær. Jeg angrer ikke på skiftet, startet i det små og er tilbake i det små, slår den fornøyde rederen fast.

God økonomi

Prislappen for nybygget er på rundt 20 millioner kroner. Men han er ikke bekymret for økonomien i driften av sjarken, som er solid. Planen for rederen var opprinnelig å dra rett på fiske etter blåkveite etter overlevering, men siden dette fisket er redusert til en periode, er han usikker på om han rekker det. Om ikke blir det å fiske etter breiflabb en periode, senere også etter hyse og sei. Årets torskekvote på rundt 70 tonn rundt fisk har Mortensen tatt med leiefartøy.

Nye «Vårheim» er 12,99 metere lang og bygget i aluminium. Den er en forlengelse av verftets «lillesjark» på 10,99 meter, men har vesentlige forbedringer på drivstofføkonomi og fart enn sin forgjenger. Nybygget er meget godt utstyrt, blant annet med en hovedmotor fra Nogva, Scania Di13 på 400 hk, som er koblet til et gir fra samme leverandør. En hjelpemotor, Nogva Nanni hører også med til utrustningen. Det samme gjør sidepropeller for og akter fra Sleipner.