NYBYGG: 

ARNØYTIND: Nye «Arnøytind», som tilhører rederiet med samme navn, er overlevert fra verftet og klar for fiske. (Foto: Naval Consult/NSK Ship Design)
ARNØYTIND: Nye «Arnøytind», som tilhører rederiet med samme navn, er overlevert fra verftet og klar for fiske. (Foto: Naval Consult/NSK Ship Design)

MS «Arnøytind»

Nye «Arnøytind» er på alle måter designet og bygd for å drive et effektivt fiske.

Publisert Sist oppdatert

Dette er byggnummer 47 fra Stadyard på Raudeberg, som nå er overlevert til rederiet Arnøytind AS. Siste finpuss med maling ble gjort hos Stadyards nabo Båtbygg AS, før det ble gjennomført sjøprøver og testturer.

Drivstoffgjerrig fiskebåt

Ifølge Naval Consult, nå NSK Ship Design, som står bak designet av båten, er det gjort en grundig prosess for å minimalisere drivstofforbruket. Både gjennom skrogutforming, propelløsning, drivlinje og varmegjenvinning er det tenkt reduksjon av drivstofforbruk.Designvalg og innovative løsninger har derfor bidratt til å gjøre denne batterihybride fiskebåten til en drivstoffgjerrig og effektiv fangstmaskin.

Skreddersydd for rederiet

Tekniske data:

Verft: Stadyard AS

Design: Naval Consult

Hoved- og hjelpemotor: Pon Power AS

Propeller og gir: Kumera Marine AS

Thrustere: ZF Marine Krimpen

Styremaskin og ror: Kongsberg Maritime AS

Akselgenerator og batteri: Elmarin AS

Hovedtavle mm: Elmarin AS

Kraner og nothaler: MacGregor Norway AS

Hydraulisk anlegg og vinsjer: Lofoten Hydraulikk AS

Fiskepumpe: SeaQuest Systems

Pumper: Verlo AS

Fabrikk: Melbu Systems AS

Vakuumanlegg: Cflow ASRSW-anlegg, pumper, ismaskin: PTG Frionordica AS

Brannslukkingsutstyr: Sentronik AS

Malingsarbeid, utvendig: Båtbygg AS

Dører utvendig: Libra Plast AS

Vinduer: BohametFlombelysning, LED: Luminell

Elektroinstallasjon: Ulvesund Elektro AS

Maritim elektronikk: Ulvesund Elektro AS

Ventilasjonsanlegg: Isovent AS

Rørmontering: Fjordpipe AS

Dette er første fiskebåt av typen NC1250, som er blitt utrustet ved verftet. Hun er mer eller mindre skreddersydd for rederiet. Nye Arnøytind har en lengde og bredde på henholdsvis 50 og 12 meter, og er arrangert for enkelt vedlikehold og praktisk drift. 

Maskinrommet er i ett, som gjør det lettstelt og at alle vedlikeholdsoppgaver kan gjøres på en effektiv måte. Hovedmotoren er en MAK 6M20C, med seks sylindrer og effekt på 1020 kW. Utslipp av NOx, CO2 og sot fra denne motortypen er drastisk redusert opplyser produsenten.

Effektivt fiske med snurrevad

Hun er optimalisert for et effektivt fiske med snurrevad og not, og for fangst og frakt av levendefisk i RSW-tank, samt frakt i tubekar.

Komplett fabrikk ombord på Arnøytind er levert av Melbu Systems. Dette er en av deres største leveranser til fiskeflåten. Det er blant annet levert og montert komplett mottak på shelterdekk, full fabrikk med fire sløyemaskiner og utstyr i lasterom for kjøring av fisk i kar.

SPESIALDESIGN: Fartøyet er spesialdesignet for å minimalisere drivstofforbruket.
SPESIALDESIGN: Fartøyet er spesialdesignet for å minimalisere drivstofforbruket.

Frakte levende fisk

Fabrikken og lasterommet er utformet for at man på en effektiv måte skal få lagt sløyd fisk på is i kar.Lasterommet er nøye utformet for å frakte levende fisk på en skånsom måte, samtidig som de er utformet for å isolere godt for å redusere varmetap fra RSW-kjølt sjøvann. Både fabrikken og garderobeløsningen er utformet for å oppnå god hygiene i fabrikken.

– Vi er stolte av å ha fått utvikle nybåten til Arnøytind AS sammen med rederiet, og vi gleder oss til å se båten i arbeid, skriver Naval Consult/NSK Ship Design. Naval Consult skal fortsette å utvikle morgendagens fartøy gjennom NSK Ship Design, et selskap med sterk ryggrad og mange dyktige kollegaer.