NYBYGG:

REKETRÅL: Nye «Stødig» gikk rett på rekefiske i Barentshavet etter dåpen.

MS «Stødig»

I mai ble «Stødig», et innovativt fartøy bygget for flere ulike fiskerier, døpt hjemme i Eidkjosen i Troms. Fartøyet som er designet og bygget av Karstensens Skibsværft A/S i Skagen for rederiet Asbjørn Selsbane AS.

Publisert Sist oppdatert

«Stødig» har en største lengde på 39,30 meter og bredde på 11,50 meter. Rederiet skulle gjerne hatt et større fartøy, men regelverket gjorde det ikke mulig. Skulle regelverket endres er båten bygget slik at den kan forlenges.

Hovedmotor er en Yanmar 6EY22AW. Den er koblet til et reduksjonsgir av merke Nogva Heimdal. Propellen som har samme leverandør, har en diameter på 3900 millimeter. Forut er det en sidepropell med ytelse på 250 kilowatt levert av danske Hundested.

Skal på rekefiske i Barentshavet

«Stødig» er utrustet for fiske med trål, snurrevad og teiner. Etter dåpen skal fartøyet nordover i Barentshavet for å fiske reker. Til dette fisket er de utrustet med blant annet 6,5 kvadratmeter Vónin Storm tråldører, fire Vónin Kodiak reketråler med bunngir, sorteringsrister og reserve notlin.

Siden rekefisket foregår i Barentshavet, er det langt til havn for å reparere om en trål blir ødelagt. Med flere tråler om bord slipper en å gå til havn for reparasjon, men kan fortsette fisket.

Svært allsidig fartøy

Vinsjer og nettromler er alle elektriske og levert av Evotec. Irske SeaQuest har levert en kraftblokkkran med fire tonn løfteevne ved elleve meter.

Stødig er et svært allsidig fiskefartøy. I tillegg til reker, snøkrabbe og rødåte er det bygget for fiske etter torsk, hyse og sei. Forsinkelser i levering av utstyr til fartøyet gjorde at overleveringen fra verftet ble kraftig forsinket. Derfor fikk ikke «Stødig» fiske snøkrabbe i år.

Ikke rødåte i denne omgang

Rødåte blir det heller ikke noe fiske etter. De siste årene har rederiets andre skip, «Asbjørn Selsbane» deltatt i fisket etter rødåte. Men svak lønnsomhet, mye motstand mot kystnært rødåtefiske, og med liten tro på lønnsomhet ved fiske lengre fra kysten, har de bestemt at de ikke kommer til å satse på rødåte nå.

Fartøyet har en pris på i underkant av 200 millioner norske kroner. I tillegg er det investert over hundre millioner kroner i kvoter.

Den svært automatiserte fabrikken er levert av PE Bjørdal i Ørsta. Den er designet for å behandle både fisk og snøkrabbe. Fisk skal fryses sløyd og hodekappet eller legges på kjøl. «Stødig» er også utstyrt for å kunne levere levende torsk. I all hovedsak vil torsk bli levert fersk i kar eller levende, mens hyse, reker og om det blir aktuelt å fiskerødåte, skal fryses om bord.

Både rå og kokt

Når det fiskes snøkrabbe kan fabrikken produsere både rå og kokte produkter som fryses og leveres klare for salg. For å innfrysing er det installert fire DSI platefrysere med kapasitet på 37 tonn per 24 timer. RSW-tankene har en kapasitet på 450 kubikkmeter. Det er de samme tankene som kan brukes til blant annet frakt av levende fisk.

Spesielt fiske etter og behandling av snøkrabbe vil kreve mer mannskap om bord enn for eksempel fiske etter hvitfisk. Det er derfor lugarer med hele 19 køyer om bord.

Stødig
Stødig
Stødig
Stødig
Stødig
Stødig
Stødig