NYBYGG:

BRED BÅT: Nye «Barstein» er bredere enn fartøyet som skiftes ut. Men det har likevel vært en utfordring for skipsdesigneren å få plass til alt utstyret.

MS «Barstein»

HIls på nye «Barstein». Dette er det fjerde fartøyet familierederiet har med samme navn. Fartøyet har hjemmehavn i Hardbakke i Solund i ytterst i Sognefjorden.

Publisert Sist oppdatert

Dette fartøyet, bygget ved Arctic Boat Rødskjær AS i 2000, har en lengde på 14,94 meter og bredde på 5,50 meter. Nye «Barstein» er med en lengde på 14,99 centimeter og bredde på 6,90 meter, i første rekke bredere.

En bredere båt merkes på både utstyret som det blir plass til på dekk, og for mannskapet i form av atskillig mer plass i overbygget og et lasterom på hele 90 kubikkmeter. Lasterommet er også RSW tank med RSW-anlegg levert av PTG – Perfect Temperature Group i Tromsø.

Skifter fra garn til snurrevad

Kanskje viktigst er at det fartøyet blir rigget for snurrevad og not. Det er atskillig mindre arbeidskrevende enn garn og not. Snurrevad vil blir brukt på hvitfisk, mens makrell og sild fortsatt vil bli fisket med not.

«Barstein» vil ha et mannskap varierende fra tre til fire personer. Tre lugarer om bord gjør at det i perioder blir enkeltlugar for mannskapet. Når det fiskes med snurrevad er det mindre behov for mannskap. Fisken skal ikke tas ut av garn, noe som kan være arbeidskrevende når fisket er godt.

Nogva en stor leverandør

Hovedmotor er en Nogva Scania som yter 700 hestekrefter. Nogva har også levert en Scania generator, med ytelse på 500 hestekrefter, samt gir og propell. Det er også installert en mindre havnegenerator.

Latech AS i Sørvågen i Nordland har levert en sløylinje hvor fisken blir bedøvet før den sløyes. Fisken blir tatt sugd fra snurrevadnoten med en vakuumpumpe levert av svenske Ônnereds Svets AB.

Elektronikk for fiskeleiting og navigasjon er i hovEdsak levert og installert av Furuno Danmark. Blant andre norske leverandører er Libra-Plast AS på Hareid i Møre og Romsdal.. De har levert dører og luker.

Et for noen litt utradisjonelt valg er leverandør av vinsjer, tromler, nothaler og annet hydraulisk utstyr. Det er levert av danske Grumsen Equipment A/S i Esbjerg. Selskapet som er en del av Granly Gruppen som blant annet har installert motorer i en rekke norske danskbyggede fiskefartøy, har ifølge Andreas Gåsvær tidligere levert til noen norske fiskefartøy.

Designet av yachtdesigner

Design av fartøyet har Axel Borghegn som driver designselskapet Borghegn Yachtdesign stått for. Han designer normalt lystyachter, så her har han fått en spennende utfordring med et fartøy som er tettpakket med fiskeutstyr.

Andreas Gåsvær er største eier i familierederiet Barstein AS med 51 prosent. Andre eiere er Tom Barstein med 19,5 prosent gjennom selskapet Barstein Holding AS. Samme andel har Hans Emil Gåsvær gjennom HE Gåsvær Invest AS, mens Erik Gåsvær eier ti prosent gjennom E Gåsvær Invest AS.

¤¤ Denne båtomtalen har tidligere vært på trykk i papirutgaven av Kystmagasinet. Red.

Nye «Barstein» er bredere enn fartøyet som skiftes ut
Barstein
Barstein
Barstein
Barstein
Barstein
Barstein
Barstein