NY: B130 «Eya» er en Skogsøy 36 design, som nylig ble levert fra GOT Marine til Tromsø.

MS «Eya»

B130 «Eya» er en Skogsøy 36 design, som nylig ble levert fra GOT Marine til Tromsø.

Publisert Sist oppdatert

Den nye båten ble levert for kort tid siden, og når vi snakker med mannskapet, har de akkurat hatt sine første par sjøvær for å teste båten.

– Levert før dato

Hos GOT Marine er de svært fornøyde med oppdraget, som er det første for Veabø kystfiske AS.

Tekniske data:

Hoved leverandør aluminium Norsk Stål as 

Fortøyningsutstyr, anker etc Certex Innredning levert av HMI, Haugeland miljø innredning Styrestol Norsap 

Styring, roranlegg Rormaskin, rorutstyr Sleipner AS Sanitæranlegg Sanitæranlegg Egeland Rør Lense og spyleanlegg Lensepumpe Inkl i motorpakke Nogva Brannpumpe / Spylepumpe Inkl i motorpakke Nogva Elanlegg 24v- 230v Elektrisk anlegg GOT Marine Kommunikasjon og navigasjons systemer GOT Marine  Sikkerhetsutstyr Viking lifesaving equipment Statx slukkeanlegg for maskinrom Alf Lea& Brannvern as Motoranlegg Scania Di13 400hk Nogva motorfabrikk HC258 Gir og propellanlegg Nogva motorfabrikk Sidepropell SH550 foran og bak Sleipner manøverstasjoner Seatek Hjelpemotorer Hjelpemotor Nogva Nanni QLS13T Nogva motorfabrikk Kabola KB45 oljefyr Farco as Fiskebehandlingsutstyr conteinere GOT Marine Bløggekar Smådal mekaniske Hydrolikkanlegg Garngreier Net-op Garnhaler Lormek Garngreier Lormek

– Dette er en helt lik båt som bygg nummer 129. De to rederne er jo svogere, sier salgsdirektør Andrè Rustad hos GOT Marine til Kystmagasinet.

Selve byggingen har gått helt etter planen.

–Byggingen har gått helt greit, og vi har greid å levere denne båten før kontraktsdato, som var 10. desember, bekrefter Rustad fornøyd.

– Fantastisk båt

Når vi snakker med dem, ligger de i Tromsø med nybåten. Og de er fornøyde, skal vi tro dem selv.

– Det er en fantastisk båt. Akkurat nå ligger vi og skal fikse noen småting før vi skal i full drift. Vi har hatt to sjøvær sålangt, og har fisket to tonn med sei. Vi skal straks dra videre nordover, sier mannskap ombord, Simen Davidsen Karlsen, til Kystmagasinet.

–Det ser ut som det er veldig bra, selv om vi ikke har fått prøvd båten ute i åpent hav ennå. Men det ser bra ut, bekrefter skipper Tor Anders Veabø.

Med et mannskap på 2-3 mann regner de med å drive med garn på sesongbasis.

– Vi kommer hovedsaklig til å drive etter torsk, sei og blåkveite, avslutter Veabø.

Mange norske leverandører

Det er også i «Eya» brukt mange norske leverandører. Det er montert Sleipner sidepropeller, stål fra Nors Stål, styrestol fra Norsap, og innredning fra HMI, samt mye annet..

Motor, hjelpemotor, lensepumpe og spylepumpe er levert fra Nogva. Det samme er gear og propellanlegg.