Snurrevad-sjark til Båtsfjord:

GLAD SKIPPER: – Vi har akkurat fått henne hjem til Båtsfjord. Det ser bra ut, sier reder Odd-Arne Harjo til Kystmagasinet.
GLAD SKIPPER: – Vi har akkurat fått henne hjem til Båtsfjord. Det ser bra ut, sier reder Odd-Arne Harjo til Kystmagasinet.

MS «Skarberg»

Det er ingen tvil om at nye «Skarberg» har alt som skal til for å lykkes på feltet. Tre lugarer og thrustere både foran og bak gjør henne til en lettvint og komfortabel båt å drifte.

Publisert Sist oppdatert

Nye «Skarberg» er en 10,99 meter lang dekket Malo-sjark med omtrent 4,45 meter bredde. Båten har stor dekksplass og et lasterom på 18 hele kubikkmeter.

Maksimal dekksplass

Tekniske data:

Motor: NOGVA SCANIA D109, 9,3 ltr, 300 HK v/1800 o/min

Gear: NOGVA HC-168 gir m/1 PTO

Propell: Nogva 4 vinget vribart propellanlegg

Sidepropell foran og akter: Sleipner Hydraulisk type SH 320

Lys inne fra Hella Nor Marine Elektronisk utstyrspakke fra Pronav og Olex Elektronikk fra Retronic Kabolabrenner fra Farco AS 

Motor, gir og propell fra Nogva Sidepropell, Hydraulikk, styring fra Sleipner AS 

Dekksutstyr fra Lorentzen Hydraulikk AS FASSI KRAN fra Nord-Kran AS 

Styrestol fra Nor-Sap Fender fra PUR fender 

Dører fra Libra Interiør fra Troldmyr Møbelfabrikk og Rovde Møbel og Design 

Vindu fra Strigin Säkerhetsglas AB Motorroms vifte fra Transmotor Norge AS

(Kilde:  Jemar Norpower AS)

«Skarberg» er en flott 36 fots Malo-sjark med smarte løsninger, opplyser verftet.

– Sammen med reder er dekksarealet utnyttet til det maksimale. Det er hyggelig å overlevere en båt til Finnmark. Vi ønsker båt og mannskap lykke til, sier daglig leder Johs Ersnes i Jemar Norpower AS.

Båten har hevet dekk over lasterom for økt volum og lettere arbeidsforhold, samt ekstra luke. Det rommelige styrhuset har en sittegruppe med panoramautsikt. Bysseseksjonen er på babord side oppe, med ovn og kokeplate.

– Vi har akkurat fått henne hjem, og skal begynne å rigge henne. Det ser bra ut så langt, sier en fornøyd reder Odd-Arne Harjo til Kystmagasinet.

Det er mye utstyr som skal på plass når man skal drive med snurrevad på en 36 fot lang sjark. All plass ombord er maksimalt utnyttet. Allikevel har man funnet plass til tre lugarer.
Det er mye utstyr som skal på plass når man skal drive med snurrevad på en 36 fot lang sjark. All plass ombord er maksimalt utnyttet. Allikevel har man funnet plass til tre lugarer.

Thrustere foran og bak

Som ekstra varmekilder har hun kabolabrenner og Nogva aggregat. Nede finner man hele tre lugarer, stort bad med varme i gulv og elektrisk WC, vask, dusj og skap.

«Skarberg» er bygget for fartsområde Kystfiske. Sjarken er rigget for snurrevad med dekksutstyr fra Lorentzen Hydraulikk AS: Kombivinsjer 3,0T-Ø400 , Rundarmsblokk på 500 kg er montert på styrbord side på galgen og yttterligere en kraftblokk 24" på 1600 kg er montert i kran. På babord side er det montert en Fassi marinekran M25AFM13 Det er tørke- og vaskerom på dekk med toalett. Selvsagt har båten thrustere både foran og akter.

Det er mye utstyr som skal på plass når man skal drive med snurrevad på en 36 fot lang sjark. All plass ombord er maksimalt utnyttet. Allikevel har man funnet plass til tre lugarer.
Det er mye utstyr som skal på plass når man skal drive med snurrevad på en 36 fot lang sjark. All plass ombord er maksimalt utnyttet. Allikevel har man funnet plass til tre lugarer.
GLAD SKIPPER: – Vi har akkurat fått henne hjem til Båtsfjord. Det ser bra ut, sier reder Odd-Arne Harjo til Kystmagasinet.
GLAD SKIPPER: – Vi har akkurat fått henne hjem til Båtsfjord. Det ser bra ut, sier reder Odd-Arne Harjo til Kystmagasinet.
Skarberg
Skarberg
MS Skarberg
MS Skarberg
MS Skarberg
MS Skarberg
Skarberg
Skarberg
MS Skarberg
MS Skarberg
MS Skarberg
MS Skarberg
MS Skarberg
MS Skarberg