TIL WESTCON I ØLEN: Om ikke lenge slepes 'Ecofive' til Westcon i Ølen hvor det skal utstyres og gjøres ferdig.
TIL WESTCON I ØLEN: Om ikke lenge slepes "Ecofive" til Westcon i Ølen hvor det skal utstyres og gjøres ferdig.

MS «Ecofive»

Det 74 meter lange fiskerfartøyet «Ecofive» ble denne uken sjøsatt ved Norse Yard i Kocaeli ikke langt fra Istanbul i Tyrkia. Tråleren ble utnevnt av Skipsrevyen som Årets Skip 2023 under messen Nor-Shipping 2023 i Oslo i begynnelsen av juni.

Publisert Sist oppdatert

«Ecofive» vil når det leveres til Bluewild AS i Ålesund være et av de mest teknologisk avanserte og mest miljøvennlige fiskefartøy i verden. Fartøyet er tegnet av Ulstein Design & Solutions AS og skal utstyres ved verftet Westcon i Ølen.

Både reker og fisk holdes levende

PYNTET OG KLAR: Her er 'Ecofive' klar og pyntet for å bli sjøsatt.
PYNTET OG KLAR: Her er "Ecofive" klar og pyntet for å bli sjøsatt.

Når tråleren tar inn trålen er det utviklet et system hvor fangsten går inn i tanker under vannlinjen. Der vil fisk restituere seg, og den vil ha en høyere kvalitet når den blir bløgget og sløyd. At fisken ikke blir tatt ut av vannet og opp på et tråldekk, reduserer stresset på fisken og derved den reduksjon i kvalitet som haling opp på og håndtering av fisken på tråldekket normalt medfører.

PRESTISJEOPPDRAG: For det relativt nye verftet Norse Shipyard er det å få bygge skroget til det avanserte skipet en fjør i hatten.
PRESTISJEOPPDRAG: For det relativt nye verftet Norse Shipyard er det å få bygge skroget til det avanserte skipet en fjør i hatten.

Tankene skal kunne holde både fisk og reker levende i tankene som har kontrollert utskifting av vann, samt kontroll med oksygennivå og temperatur. Istedenfor å bruke pumper som suger fisken opp til fabrikkdekket, vil det bli brukt overtrykk som presser fisken opp, og derved reduserer tap av kvalitet ytterligere.

Jevn produksjon

STOR SEREMONI: Det er alltid en stor seremoni og fest når et skip sjøsettes ved tyrkisk verft.
STOR SEREMONI: Det er alltid en stor seremoni og fest når et skip sjøsettes ved tyrkisk verft.

Siden fangsten holdes levende i mottakstankene kan fabrikken om bord arbeide mer jevnt, og ingen fisk ligger død og venter på behandling. I fabrikken skal det produseres fiskefilet av hvitfisk, kokte enkeltfryste reker og reker fryst i blokk for foredling ved fabrikker på land.

FLOTT SKUTE: Her flyter det revolusjonerende miljøvennlige fartøyet.
FLOTT SKUTE: Her flyter det revolusjonerende miljøvennlige fartøyet.

Avkapp fra filetfabrikken vill bli fryst i blokk, separert i filetbiter, hoder, ryggbein og hale, mens innvoller vil brukes til produksjon av olje og mel. Fangstene vil bli utnyttet hundre prosent.

ENERGIEFFEKTIVT SKROG: Skroget til 'Ecofive' er spesielt designet for å redusere drivstofforbruk og utslipp av CO2.
ENERGIEFFEKTIVT SKROG: Skroget til "Ecofive" er spesielt designet for å redusere drivstofforbruk og utslipp av CO2.

Opptil 40 prosent reduksjon i utslipp

Fartøyet har den kombinasjon av hybrid diesel-elektrisk og diesel-mekanisk fremdrift system med to store propeller som sørger for maksimal effekt når det taues trål. Ett batteri lagrer energi fra “peak shaving” og energi som produseres når trålen skytes. Sammen med utformingen av skroget vil utslippene av klimagasser være redusert med minst 25 prosent, og i en del situasjoner som når det tråles og produseres vil utslippene være redusert med hele 40 prosent.