NYBYGG: 

I GANG: Nye «Sille Marie» skal drive trålfiske etter både sild og makrell og dels etter industrifisk kombinert med konsumfisk og hvitfisk, opplyser verftet.

MS «Sille Marie»

I begynnelsen av juli 2021 inngikk Sille Marie AS kontrakt med Karstensens Skibsværft i Skagen om byggingen av en 69 meter lang tråler. Drøye to år senere er nybygget levert, og 12. august ble fartøyet døpt i Kristiansand.

Publisert Sist oppdatert

Tekniske data:

Hovedmotor er av typen MAN 8L27/28 2920 kW. Hjelpemotorene Volvo Penta D16, 556 kWe. Propellanlegget er fra MAN av typen VBS860, d4700 mm. Gearet er av typen Renk RSVL-1120. Brunvoll har levert  sidepropellene av typen FU-45-LTC-1550, 700 kW. 

Styremaskin og ror er levert av Kongsberg Maritime.

Startluftkompressor er 2 x Sperre HL2/77A

Elektriske vinsjer levert av MacGregor Rapp Marine og er 3x 60t trålvinsjer. 2x 80t nettromler, samt 1x 60t nettromle og en dobbelt nettromle 2x 30t. 

Det er også levert fortøyningsvinsjer, ankervinsjer, frelservinjs og netsondevinsj. MacGregor Rapp Marine har også levert de elektriske fiskepumpene.

Dekkskraner og nothåndteringskraner er levert av SeaQuest. 

Trålbokkene er fra Brdr Markussen, BlueLine.

Pumper til kjøling for hovedmotor er levert av Allweiler mens Desmi har levert pumper om bord. Toalettsystemet er fra Jets.

RSW-systemet er fra PTG FrioNordica med Eltorque aktuatorer. Fabrikken, inkludert installering, er fra BoaTech. Rensemaskiner er 2x KM Fish / Carsøe Mk5.

MOB båt er av typen Viking Norsafe Matrix 450, mens daviter er av typen MDM DAF-160-E. 

Viking har også levert redningsutstyret. Brannslukkeanlegget er fra Survitec.

Innredningen i styrhuset er gjort av verftet selv, mens Elpro har levert styrhuskonsollene og NorSap har levert 3x 1600 Comfort stoler.

Den øvrige innredningen er gjort av Maritime Montering med møbler fra Ekornes.

Den elektriske engineeringen er gjort av KS Elektro AS. Elektronikken om bord er levert av Marinelektronikk med komponenter fra Furuno.

Bysseutstyret er fra Beha Hedo.

Carl Aamodt og familien Salthaug fra Søgne, like utenfor Kristiansand, er det som står bak selskapet. Rederiet ble etablert i 2015, og dette er deres aller første nybygg. Fartøyet skal avløse tidligere «Sille Marie» som ble kjøpt fra Sverige i 2015, og som nå er solgt tilbake til sitt opphavsland.

Skal drive som før

«Sille Marie» driver trålfiske etter både sild og makrell og dels etter industrifisk kombinert med konsumfisk og hvitfisk. Den nye «Sille Marie» skal drives etter samme prinsipp.

Samarbeidet mellom verft og rederi er forholdsvis nytt, og startet med at Karstensens gjorde vedlikeholdsarbeid på den eksisterende «Sille Marie» i 2020.

I likhet med alle de andre fartøyene som Karstensens har levert de siste årene er også dette av verftets eget design, og ifølge rapporter har man nok å gjøre de neste tre årene med hele 19 fiskefartøyer i ordreboken.

Ifølge verftet er det nye fartøyet et topp moderne kombifartøy innrettet for fiske etter så vel pelagisk som konsumfisk med alt det nyeste av maskineri, utstyr og utrustning.

Har grønn profil

Det er lagt stor vekt på en grønn profil i form av praktiske og effektive løsninger. Under hele design- og speisifikasjonsprosessen har det vært et stort fokus på fartøyets drifstprofil og optimering av drivstofforbruk og dermed reduserte utslipp. Spesielt skrogets utforming med integrasjon med en stor, langsomtgående propell har vært gjenstand for optimalisering i tett samarbeid med leverandøren av fremdriftsanlegget.

I tillegg er «Sille Marie» utrustet med en batteripakke på 622 kWh som optimaliserer forbruket med peak shaving, samt gir ekstra strøm i kritiske deler av driften. 

Fartøyet har også elektriske vinsjer med regenerering til batteripakken, elektrisk fiskepumpe, varmegjenvinning fra alle motorer, LED belysning over alt, samt en rekke andre tiltak for å sikre lavest mulig energiforbruk.

Stål og aluminium

Skroget er bygget i stål mens dekkshuset er bygget i aluminium. Alle lugarene om bord er utrustet med eget bad og toalett. I tillegg finnes det messe, dagrom, vaskerom, og sykehus om bord, for å nevne noe. 

Designfilosofien bak hoved- og hjelpemotorer er som følger: «Sille Marie» er utrustet med en 2920 kW hovedmotor og en 1650 kW akselgenerator. For ytterligere strømforsyning har fartøyet to diesel generatoranlegg, hver på 565 ekW. Det elektriske systemet er bygget med mulighet for parallelldrift av de to generatorene. Videre forsynes også det elektriske anlegget med en PMS system som administrerer kraftforbruket og automatisk oppstart av generatorene.