MS «Selvåg Senior»
Cemre Shipyard i Tyrkia har overlevert «Selvåg Senior» til rederiet med samme navn. Den er den aller første i sitt slag.
Miljøet har stått i fokus under utviklingen av det nye fartøyet, hvor også SINTEF har vært involvert.
Andre gang de bygger sammen
Det er Skipsteknisk i Ålesund som har designet den kombinerte ringnotsnurperen- og pelagiske fiskefartøyet for rederiet Selvåg Senior. Det er andre gangen partene samarbeider om et fartøy. Den gamle båten, som hadde samme navn, ble levert i 1999.
Men der slutter også likhetene mellom det gamle og det nye fartøyet.
– Dette har vi veldig troen på, sa CEO i Skipsteknisk, Hans Holmøy, da Skipsrevyen var på besøk hos Skipsteknisk tidligere i år.
– Her har vi satset på gassdrift. Det er ikke det første skipet som har det, men denne båten er veldig spesiell. Det er en helt ny vertikal LNG-tank som gjør at fartøyet ikke trenger å være så stort for å få plass til det. I realiteten gjør det at vi sparer nesten ti meter i lengde, forklarer Inge Bertil Straume, salgssjef for fiskefartøy i Skipsteknisk.
– Dette fartøyet har en stående tank i front, slik at plassen i midten av båten frigjøres til lastekapasitet. Vi syntes det var en god idé, rederiet var enig - og vi gjorde det sånn. Det er også den første båten som lager strøm av varmt vann, det har aldri blitt gjort før. Det er veldig spennende, det er helt klart den grønneste fiskebåten som har blitt bygd til nå, legger Straume til.
20 prosent dyrere
Med en prislapp som er rundt 20 prosent dyrere fartøy enn dersom rederiet hadde valgt diesel, er det tydelig at miljøvennlighet ikke kommer gratis:
– Det koster flesk, sier Holmøy.
Fartøyet er også utstyrt med en batteripakke på 1 MWH.
Det var i desember 2020 at det ble klart at Melbu-rederiet hadde undertegnet kontrakt med Cemre om byggingen av det nye fiskefartøyet. I august 2022 ble skroget sjøsatt og i april i år ble den første prøveturen gjennomført.
«Selvåg Senior» er ikke den første fiskebåten med LNG som energibærer. Samme verft overleverte «Sunny Lady» til Teige Rederi i 2022. Dette nybygget er utstyrt med en dual fuel motor, som kan seile på både LNG og diesel. Wärtsilä har stått bak leveransen av både hovedmotoren, samt gear og propellanlegg.
Utnytter naturgassen
Men motor alene har ikke vært nok for rederiet for å få ned utslippene. Et annet element er en helt ny måte å utnytte kulden i naturgassen for å kjøle lasten.
LNG har en temperatur på rundt minus 162 grader når den er flytende i tanken. For at denne skal kunne benyttes som drivstoff må temperaturen økes til over 25 varmegrader. Overskuddsenergien fra denne prosessen benyttes til å vedlikeholde det nedkjølte sjøvannet i de 12 RSW-tankene som har en kapasitet på 2500 m3.
I tillegg utnytter «Selvåg Senior» overskuddsvarmen fra eksosen til å lage elektrisitet.
Nybygget er rigget for pelagisk tråling og ringnotfiske med pumping både over siden og hekken. Alle vinsjer og fiskepumper er elektriske og retureffekter går til batteribanken.
Den gamle «Selvåg Senior», som ble levert i 1999, skal selges. Men den vil ikke komme for salg før i løpet av 2024.