Issikker og kompakt fangstmaskin:

GRØNLAND: Krabbebåten «Inaluk» ble levert til fiskeren Knud Lennart på Sisimut på Grønland våren 2023.
GRØNLAND: Krabbebåten «Inaluk» ble levert til fiskeren Knud Lennart på Sisimut på Grønland våren 2023.

MS «Inaluk»

Det danske verftet Vestværftet ApS har nylig levert krabbebåten og garnbåten «Inaluk» til fiskeren Knud Lennert på Sisimut på Grønland.

Publisert Sist oppdatert

Fartøyet har et kompakt design. Båten er 14,99 meter lang og har en bredde på 6,60 meter. Tonnasjen er på 41,7 bruttotonn. Båten har plass til et mannskap på maksimalt seks personer.

Skal tåle havisen

«Inaluk» er utstyrt med et skrog som er konstruert i Gdansk, mens utrustning og øvrige tilpasninger er utført ved det danske verftet. Båten ble levert til fiskeren Knud Lennert som er hjemmehørende i Sisimut på Grønland.

Skipsingeniør og direktør Ove Kristensen forteller i et intervju med Kystmagasinet at båten er utstyrt for å kunne brukes både til krabbefangst med teiner og til fangst med garn eller line.

– Da er den jo også utstyrt med tank til å holde krabbene i live. Dessuten er den utstyrt med issikkert skrog slik at den kan tåle isen rundt Grønland, forteller han.

Det er to krabbetanker på fartøyet som tilsammen rommer 22 kubikkmeter vann. I tillegg har den også en konvensjonell fiskelast på 45 kubikkmeter, slik at det er mulig både å holde krabber og fisk i live til fangsten blir levert.

«Inaluk» er imidlertid ikke bare utstyrt for å kunne drive med krabbefiske.

– Den skal kunne brukes til garn og er forberedt for line i tillegg til fangst av krabbe, men den er nok mest for garn og krabbe, legger Kristensen til.

Tradisjonelt utstyr

Ellers forteller den danske skipsingeniøren at båten er en ganske vanlig og tradisjonell krabbebåt som er konstruert både for fangst av krabbe og for å holde krabbene i live.

– Utstyret på båten er tradisjonelt, men det er godt utprøvd, sier han.

Av annet utstyr om bord kan nevnes at den har et hydraulikkanlegget som er levert av Thyborøn Skibs & Motor. I tillegg er den utstyrt med en hydraulisk teinetrekker, en Lormek nottrekker og en ankervinsj.

Hovedmotoren er en 331 kW Volvo Penta D16 som driver en 1500 mm Korsør-propell med fast stigning via et ZF W 350 reduksjonsgir med kraftuttak for hydraulikken. Aggregatet er en 34kVa Baudouin og den har 50HK thruster av typen Hundested FT2V.

KOMBINERT: «Inaluk» er en kombinert krabbebåt og garnbåt som er utstyrt både med krabbetank og tank for levende fisk
KOMBINERT: «Inaluk» er en kombinert krabbebåt og garnbåt som er utstyrt både med krabbetank og tank for levende fisk

Liten og kompakt

Scan Steering har levert MT-1000-styringen, mens Vest-EL har levert det elektriske anlegget og de elektroniske systemene.

«Inaluk» er en relativt liten og kompakt fangstbåt med et noe begrenset bruksområde. Kristensen forteller at de også leverer andre og større båter som egner seg for et litt bredere bruksområde, som leveres til andre steder enn til Grønland.

«Inaluk» er ikke den første krabbebåten som Vestværftet leverer til Grønland.

– Vi har noen til Grønland tidligere også, det dreier seg vel om fem bygg, forteller han.

På verftets nettside beskrives, i tillegg til «Inaluk», krabbebåtene «Falik L» fra 2019, «Paarnaq» fra 2018, Maligiaq S og de to byggene «Bent S» og «AJSI» fra 2017, som alle er krabbebåter levert til grønlandske eiere.

Spesialist på fiskebåter

Vestværftet ligger i den lille byen Hvide Sande på vestkysten av Jylland, ved utløpet av Ringkøbing Fjord og ble etablert i 1995. Skipsingeniør Ove Kristensen var selv en av grunnleggerne. Det første skipet som ble bygd på verftet var reketråleren «Mette Janni» som ble levert i 1996.

Verftet har spesialisert seg på fangsbåter til bruk innenfor fiskeriene og leverer båter til forskjellige fangstformål til store deler av Nord-Europa.