NYBYGG:
DS «Myggenes»
Tråleren ble levert av Karstensens Skibsværft noen uker før jul i 2022.
«Myggenes» har en lengde på 36 meter og bredde på 11 meter. Fartøyet er utstyrt med RSW-tanker med kapasitet på 350 kubikkmeter.
Kraftkar med mye hestekrefter
Hovedmotor er en Yanmar 6EY22AW. Hovedmotoren er registrert i dansk skipsregister med en ytelse på 1 370 hestekrefter. Den er koblet til et gir fra Nogva Heimdal og en propell med diameter på 3900 millimeter fra samme leverandør. Hundested har levert to trustere, hver med ytelse på 250 hestekrefter.
Hjelpemotorer er to John Deere som hver yter 130 kWe. Elektrisitet trengs, da eier har valgt elektriske vinsjer fra norske Evotec.
Elektriske vinsjer skal redusere støy
Etter hva Kystmagasinet kjenner til er dette den minste danske tråler med elektriske vinsjer. Ett av argumentene for å bruke elektriske istedenfor hydrauliske vinsjer er et ønske om å redusere støyen om bord.
«Myggenes» er bygget med lugarkapasitet for et mannskap på opptil ni personer.
BoaTech ApS i Hanstholm har levert en topp moderne fabrikk for behandling og sortering av fangst.
Nybygget blir solgt
Foreløpig er lite kjent om skipet og drift etter overlevering. 2. desember beveget «Myggenes» seg bort til Auksjonskaien, og har siden ligget der. Karstensens Skibsværft har heller ikke kommet med informasjon om fartøyet etter overlevering. Men Kystmagasinet fikk i midten av desember opplyst om at det var overlevert til sine eiere.
Det var rederiet Lynge Fiskeri som bestilte nybygget, som på grunn av problemer med bakgrunn i bIant annet Covid-pandemien ble forsinket med nesten ett år.
Lynge Fiskeri fisker nå med annet fartøy med samme navn, «Myggenes». Dette het «Karen Nielsen» inntil det i 2020 ble kjøpt og gitt nytt navn. Dette fartøyet har en lengde på 30 meter og bredde på 7.20 meter og ble bygget ved Vestvärftet i Hvide Sande og overlevert til eierne i 2002.
«ex Myggenes» er nå «Kongsvärd»
Rederiets «ex.Myggenes» solgt til Norge i 2019. Dette fartøyet ble bygget ved Tjörnvarvet i Sverige. Det har en lengde på 32 meter og bredde på 8,5 meter, er nå registrert i Austevoll med Kongshav AS som eier. Fartøyet har nå navnet «Kongsvard» på baugen.
Hva som endelig skjer med nye «Myggenes» er ikke offentlig kjent når dette skrives. Det er kjent i fiskerikretser at med kvoteutviklingen i Danmark, spesielt for torsk, så vil det være vanskelig å drive nye «Myggenes» med de kvoter som Lynge Fiskeri har tilgjengelig. Sannsynligvis selges nye «Myggenes». Stemmer det hva Kystmagasinet erfarer, blir fartøyet «Frida Amalie» tatt over av rederiet Lynge Fiskeri.
¤¤ Denne båtomtalen var først publisert i Kystmagasinets januarutgave. Red.