NYBYGG:
MS «Ea»
Med noen justeringer i et ellers velprøvd design, er nybygget «Ea» på 36 fot allerede i fiske når Kystmagasinet snakker med reder Ove Alvestad.
– Med noen justeringer i et ellers velprøvd design, er nybygget «Ea» på 36 fot allerede i fiske når Kystmagasinet snakker med reder Ove Alvestad.Dette er bygg nummer seks i rekken av samme design. Det er lillesjarken vår, Skogsøy 36, forteller Andre Rustad hos GOT Marine til Kystmagasinet.
Utvidet lastevekten
Underveis er det gjort noen tilpasninger på designen fra verftets side.
– Så er det gjort noen justeringer underveis. Blant annet har vi klart å utvide lastevekten fra 15 til 18 tonn i lasterom, og tre tonn med dekkslast. I tillegg tre tonn som han kan bruke til garn og så videre. Vi har justert mengden ballast, slik at det kan fylles på med fisk helt til toppen av romluka. Dermed klarte vi å få til en dramatisk økning i lastevekt. Men dette er kun noe han kan gå med sommerstid, understreker Rustad.
Dette var noe reder ønsket, for å kunne drive det fisket han har planlagt med nybåten.
– Ja, han ville spesifikt ha dette. Han driver bankfiske 1 med istillegg. Og det er jo dette som er så bra med disse små båtene. De har egentlig en voldsom kapasitet.
Mange norske leverandører
Det har ikke vært noen spesielle utfordringer underveis i byggingen.
– Nei, det har gått veldig greit. Vi har ikke hatt noen leveranseproblemer fra underleverandører eller noe sånt. Det har gått veldig greit hele veien.
De har også klart å bruke mange norske leverandører. Det er montert Sleipner sidepropeller, stål fra Nors Stål, styrestol fra Norsap, og innredning fra HMI.
– Det meste bortsett fra motorene er basert på norske leverandører. Unntakene er vel motorene, som er svenske, ler han.
Motor, hjelpemotor, lensepumpe og spylepumpe er levert fra Nogva. Det samme er gear og propellanlegg.
Godt fornøyd reder
Reder Ove Alvestad holder til daglig til på Sortland i Vesterålen. Han er veldig fornøyd med nybygget.
– Vi er godt fornøyde så langt. Transporten gjorde vi med fraktbåt, og vi har akkurat begynt å fiske med den. Det ser ut som alt funker slik vi hadde forhåpninger om, sier han.
Til vanlig vil de være to eller tre mann ombord.
– Vi har tre køyer, så vi kan være tre mann ombord i sesongene og ved behov, avslutter han.