NYBYGG: 

UTVIDET LASTEKAPASITET: I samarbeid med reder Ove Alvestad utvidet GOT Marine lastekapasiteten til «Ea» betraktelig. Nå kan hun laste 18 tonn bare i rommet.
UTVIDET LASTEKAPASITET: I samarbeid med reder Ove Alvestad utvidet GOT Marine lastekapasiteten til «Ea» betraktelig. Nå kan hun laste 18 tonn bare i rommet.

MS «Ea»

Med noen justeringer i et ellers velprøvd design, er nybygget «Ea» på 36 fot allerede i fiske når Kystmagasinet snakker med reder Ove Alvestad.

Publisert Sist oppdatert

– Med noen justeringer i et ellers velprøvd design, er nybygget «Ea» på 36 fot allerede i fiske når Kystmagasinet snakker med reder Ove Alvestad.Dette er bygg nummer seks i rekken av samme design. Det er lillesjarken vår, Skogsøy 36, forteller Andre Rustad hos GOT Marine til Kystmagasinet.

Tekniske data:

Norsk Stål as

Certex

HMI, Haugeland miljø innredning

Norsap

Sleipner AS

Egeland Rør

Inkl i motorpakke Nogva

Inkl i motorpakke Nogva

GOT Marine

GOT Marine

Viking lifesaving equipment

Alf Lea& Brannvern as

Motoranlegg

Nogva motorfabrikk

Nogva motorfabrikk

Sleipner

Seatek

Nogva motorfabrikk

Farco as

Fiskebehandlingsutstyr

GOT Marine

Smådal mekaniske

Hydrolikkanlegg

Net-op

Lormek

Lormek

Rormaskin, rorutstyr

Sanitæranlegg

Brannpumpe / Spylepumpe

Leverandør liste EA B129

Styring, roranlegg

Innredning

Hoved leverandør aluminium

Fortøyningsutstyr, anker etc

Styrestol

Innredning levert av

Lensepumpe

Kommunikasjon og navigasjons systemer

Lense og spyleanlegg

Sanitæranlegg

Garngreier

Elektrisk anlegg

Kabola KB45 oljefyr

Garnhaler

Garngreier

Bløggekar

Sikkerhetsutstyr

Elanlegg 24v- 230v

conteinere

HC258 Gir og propellanlegg

Scania Di13 400hk

Statx slukkeanlegg for maskinrom

Sikkerhetsutstyr

Hjelpemotor Nogva Nanni QLS13T

Hjelpemotorer

manøverstasjoner

Sidepropell SH550 foran og bak

Utvidet lastevekten

Underveis er det gjort noen tilpasninger på designen fra verftets side.

– Så er det gjort noen justeringer underveis. Blant annet har vi klart å utvide lastevekten fra 15 til 18 tonn i lasterom, og tre tonn med dekkslast. I tillegg tre tonn som han kan bruke til garn og så videre. Vi har justert mengden ballast, slik at det kan fylles på med fisk helt til toppen av romluka. Dermed klarte vi å få til en dramatisk økning i lastevekt. Men dette er kun noe han kan gå med sommerstid, understreker Rustad.

Dette var noe reder ønsket, for å kunne drive det fisket han har planlagt med nybåten.

– Ja, han ville spesifikt ha dette. Han driver bankfiske 1 med istillegg. Og det er jo dette som er så bra med disse små båtene. De har egentlig en voldsom kapasitet.

Mange norske leverandører

Det har ikke vært noen spesielle utfordringer underveis i byggingen.

– Nei, det har gått veldig greit. Vi har ikke hatt noen leveranseproblemer fra underleverandører eller noe sånt. Det har gått veldig greit hele veien.

De har også klart å bruke mange norske leverandører. Det er montert Sleipner sidepropeller, stål fra Nors Stål, styrestol fra Norsap, og innredning fra HMI.

– Det meste bortsett fra motorene er basert på norske leverandører. Unntakene er vel motorene, som er svenske, ler han.

Motor, hjelpemotor, lensepumpe og spylepumpe er levert fra Nogva. Det samme er gear og propellanlegg.

Godt fornøyd reder

Reder Ove Alvestad holder til daglig til på Sortland i Vesterålen. Han er veldig fornøyd med nybygget.

– Vi er godt fornøyde så langt. Transporten gjorde vi med fraktbåt, og vi har akkurat begynt å fiske med den. Det ser ut som alt funker slik vi hadde forhåpninger om, sier han.

Til vanlig vil de være to eller tre mann ombord.

– Vi har tre køyer, så vi kan være tre mann ombord i sesongene og ved behov, avslutter han.