Nye "Finnur Fridi" klar for avreise.

MS «Finnur Fridi»

Nye «Finnur Fridi» er siste tilskudd til den færøyske fiskeflåten.

Publisert

Den 22. august overleverte Karstensens Skibsværft sitt byggnummer 474, «Finnur Fridi», til sine nye eiere Krossbrekka p/f, som er en del av Vardin-gruppen Gøtu fra Færøyene.

Skroget til den 88 meter lange og 16,5 meter brede pelagiske tråleren ble bygget ved Karstensen Skibsværft Polen i Gdynia, og ankom Skagen i september forrige år. Det nye fartøyet erstatter reder og skipper Andri Hansens tidligere fartøy med samme navn. I tillegg til nye «Finnur Fridi», opererer eierne også tre andre pelagiske fiskefartøy.

Nye «Finnur Fridi» er en pelagisk tråler på hele 88 meter.

Fartøyets design, spesifikasjoner og arrangementer er et resultat av et omfattende og nært samarbeid mellom eierne og verftet, der alle løsninger er optimalisert og skreddersydd for å oppfylle spesifikke krav fra eierne, skipper Andri Hansen og broren/chief ingeniør Hardi Hansen, samt mannskapet på fartøyet. Den pensjonerte skipperen og far til de to brødrene, Arni Hansen, har også spilt en sentral rolle i konstruksjonen av det nye fartøyet.

Optimaliserer arbeidsmiljø

Hovedfokuset har vært på å optimalisere arbeidsmiljø, sikkerhet og komfort for mannskapet, samt optimalisere fangsthåndtering og lagringsfasiliteter og redusere drivstofforbruket. For å oppnå disse målene er fartøyet utstyrt med det nyeste innen maskineri og utstyr.

BROA på «Finnur Fridi» er godt utstyrt med moderne elektronikk.

Skroget er bygget i stål med tre dekk og har en lang baug og båtdørk. Bro, båtdørk, skorstein og master er bygget i aluminium. Skrogets form er rund bunnkonstruksjon med bulbbaug og akterspeil, vertikal bølgebryter-baug og akterstevn. Under tredje dekk er skroget inndelt i forpigg, sonarrom, rom for azimut-thruster, isolert RSW-tankseksjon med 15 tanker og sentralt RSW-pumpe- og manifoilrom og maskinrom med hovedmotor, som er koblet til reduksjonsgir, propell. I aktrerpigg ligger drivstoff- og smøreoljetanker.

MESSE med møblement i flotte farger og moderne design.

Motor og fremdrift

Fartøyet er utstyrt med en hovedmotor fra Wartsila på 7320 kW, som er koblet til ett reduksjonsgir som driver propellen. En akselgenerator på 3300 kW er koblet til girkassen PTO. For å levere ekstra elektrisk kraft er fartøyet utstyrt med to hjelpemotorer eller generatorsett, som hver produserer 940 kW, samt et havnesett på 565 kW. Under heving og senking av fiskeredskapene, når vinsjsystemet er i bruk, vil akselgeneratorene være koblet til, og elektrisk kraft vil bli levert derfra.

RSW-SYSTEM levert fra FriNordica.

Når det er behov for full kraft på vinsjene, vil det normalt ikke være samme behov for kraft på fremdriftssystemet. Følgelig vil hovedmotoren være strømkilde for både fremdrift og hydraulikksystem. Alle elektriske kraftsystemer styres av fartøyets DEIF Power-Management-System. Videre er det montert en bryter i hovedtavlen, som gjør at akterthruster kan drives av akselgeneratoren, mens baugthruster og fartøyets hotellast av dieselgenerator-settet. Elektrisk kraftsystem er tilrettelagt for variabel frekvens (60-50 Hz), ved hjelp av frekvensomformere for 400/440 V og UPS rent strømstatisk forsyning/omformer for 230 V. Dette vil tillate hovedmotorens og propellens omdreininger å reduseres med 17 prosent.

Dekksutrustning

Alt av vinsjer om bord er elektriske, levert av Evotec. Det er blant annet to trålvinsjer, to nettromler, en halevinsj og en hjelpevinsj, fire fortøyningsvinsjer og ankervinsj. Utstyr til fiskepumping, som hydrauliske fiskepumper og dekkskraner er levert av SeaQuest, samt trålblokker fra Brødrene Markussen.

Fartøyets andre dekk er arrangert med forpigg, rom for azimut-thruster, lagerrom, RSW-rom/trunkseksjon med sentrale korridorer, vakuumtankrom foran og RSW-maskinrom midtskips. Bak trålseksjon på babord side er det motorverksted og motorlager, SB/CL maskin kontrollrom med maskinistens omkledningsrom og tavlerom. Bak dette igjen ligger et sentralt trål-/nettlagertanker og trållagre. Helt akter ligger et hydraulisk rom med rorstyring.

Lavt støynivå

På tredje dekk er det arrangert for øvre forpigg, generatorrom og rom for «watermaker» (RO-anlegg). Bak dette rommet, er et fullstendig lukket lasterom med sentralt dekksrom med RSW-kontrollrom. Lasterommet inkluderer luker for de 15 RSW-tankene. To vannseparatorer er bygget i aluminium med rustfritt lastingsrør til hver RSW-tank.

Overbygget ligger bak midtskips, og omfatter konferanserom, trimrom, vaskeri og fem mannskapslugarer med egne fasiliteter, samt trapper og korridorer. For å skape best mulig design for lavt støynivå, er innkvarteringen plassert så langt fra propellen som mulig. I tillegg ble det gjort en rekke konstruktive tiltak for å skape et lavt støynivå. Under prøveseilas viste støymålinger nivåer langt under alle krav og anbefalinger.

INSTRUMENTROM: Herfra overvåkes og kontrolleres ulike operasjoner om bord.

Dekkshus og fasiliteter

Bak midtskips og på første dekk er det dekkshus på styrbord side, innkvartering for fem mannskapslugarer – der alle har egne toalett og dusjfasiliteter, kino, oljehyrerom, omkledningsrom, kaffebar og trapper og korridorer. Et stort tråldekk med to nettromler og notkasse ligger bak overbygget. På sidene av tråldekket finner man tråldekklager og verksteder. I baugen er det to ankervinsjer med fortøyningstromler i et eget hus, sammen med fortøyningsutstyr. Bak dekksrommet er det montert to trålvinsjer, fiskepunmpedekk med pumpestasjon. På styrbord side av dekksrommet ligger MOB-dekk og -davit.

Akterut ligger messe oppholdsrom/TV-stue, bysse med proviantrom, separate kjøle- og fryserom, toalett og trapper og korridorer. Seks offiserslugarer – alle med egne toalett- og dusjfasiliteter, instrumentrom, vaskeri og sykerom, samt trapper og korridorer, finnes på dekk to på dekkshuset. Broen er på toppen, med 360° utsikt.

Leverandørliste:

Verft: Karstensens Skibsværft

Hovedmotor: Wartsila

Gir og propellanlegg: Wartsila

Thrustere: Brunvoll

Vinsjer: Evotec

Fiskepumper, kraner mm: SeaQuest

Trålblokker: Brødrene Markussen

Elektronikk: Furuno/Marport/Simrad

RSW-system: FriNordica

Interiør og møbler: Maritime Montering/ekornes

Brostoler: Nor-Sap

Vinduer: Promap

Bysseutstyr: Beha 

Søkelys: Polarlight