Nye «Ingeborg Arntsen» er siste tilskudd til fiskeflåten i Lofoten. Dette er en moderne fiskebåt med hybrid fremdriftsløsning.

MS «Ingeborg Arntsen»

Nye «Ingeborg Arntsen» er en moderne fiskebåt med stor lastekapasitet og kraftig fremdriftsløsning. Nå er den levert til rederiet i Lofoten.

Publisert

Lofotens nyeste tilskudd til fiskeflåten ble i slutten av juli overlevert til rederiet Nordsten AS. Rederiet eies av brødrene Hans Michal og Jack Allan Arntsen og har tilhold på Napp i Flakstad kommune.

Dekksutrustning er utviklet og levert av Thyborøn Skibs & Motor.

 

Levert i slutten av juli

 

Den 20,99 meter store fiskebåten er bygd ved Vestværftet i Hvide Sande, Danmark, og er verftets byggnummer 375. Skroget er bygd ved Stal-Rem verftet i Gdansk, Polen, og slept til verftet i Danmark for ferdigstillelse.

 

Kontrakten med Vestværftet ble signert i februar 2022, og fartøyet skulle etter planen vært levert i vinter. Men etter et par forsinkelser ved verftet, blant annet problemer med leveranse av enkelte komponenter til pumpene og konkurs hos leverandøren av inventarer, ble nybygget levert rederiet i slutten av juli.

Messe med god og romslig plass til et mannskap på seks.

 

Kombinert garn og line

 

Dette er en kombinert garn- og linebåt, der hydrauliske vinsjer, tromler, elektriske garnstablere og ankerspillet er utviklet, levert og installert av Thyborøn Skibs- og Motor AS. På dekk er det montert to kraner av type TMP 1300 K og TMP 700 K.

Det er montert slush-is-maskin til vaskekarene og containere for oppbevaring av fisken. Med 56 containere, hver som rommer 500 kg fisk, har båten en betydelig lastekapasitet.

 

Om bord er det fem lugarer, som gir rom for et mannskap på åtte, men rederiet har driftet med mannskap på seks på forrige båt. I tillegg er det en romslig og moderne bysse og messe. Komfort og arbeidsforhold for mannskapet er dermed betydelig oppgradert i forhold til tidligere.

 

Hybrid fremdrift

 

Nye «Ingeborg Arntsen» har en hovedmotor av type MAN D2862LE447 med 1000 hk, levert av West Diesel AS, samt en hjelpemotor av type MAN Stamford 468 kVA på 375 kWe. Motorene er utstyrt med SCR-systemer. Propellen og girsystem er levert av Finnøy Gear og Propeller AS, mens to elektriske thrustere er levert av Hundested AS.

En MAN hovedmotor med 1000 hk er montert i maskinrommet.

 

Nybygget er bygd med hybrid fremdriftsløsning, som innebærer en relativt stor batteripakke av type Corvus Orca på 315 kW, som er installert av Vest-El AS. På den måten kan overskuddsenergi lagres ved hjelp av peak shaving i batteripakken, noe som bidrar til mer effektiv energibruk og at man sparer drivstoff. Det fikk også rederiet støtte fra Enova til å investere i.

I fabrikken er det montert vaskekar og slus-is-maskin.