NYBYGG

FORNØYD: – Dette er vel omtrent det nærmeste jeg kommer skreddersøm, sier en fornøyd reder Stig Johnsen til Kystmagasinet. «Våje» er den femte sjarken han bestiller fra Selfa Arctic.
FORNØYD: – Dette er vel omtrent det nærmeste jeg kommer skreddersøm, sier en fornøyd reder Stig Johnsen til Kystmagasinet. «Våje» er den femte sjarken han bestiller fra Selfa Arctic.

MS «Våje»

Den er kompakt designet, og den har hybrid fremdrift, slik stadig vanligere blir, nysjarken til rederiet Stig A. Johnsen AS på Myre.

Publisert Sist oppdatert

Selfasjarken av typen 1099, er rederiets femte sjark levert fra samme verft. Sjarken er rigget for line- og garndrift, og ble nettopp seilt fra verftet på Rødskjær til hjemmehavna på Myre. Nå skal den ut i fiske i løpet av neste uke.

Fornøyd reder

Reder Stig Johnsen er selv på verftet for å hente nybygget. Han er sålangt svært fornøyd med nyinvesteringen.

– Det ser bra ut. Dette er vel omtrent det nærmeste jeg kommer skreddersøm, sier han og ler.

Det er kanskje noe av grunnen til at MS  «Våje» er den femte båten han henter fra samme fabrikant.

– Jeg har hatt masse båter, og kommer tilbake til dette verftet om og om igjen. Disse båtene er et gjennomprøvd konsept, så det er ikke noe å lure på.

Stig A. Johnsen fra Myre har hentet ut nybygg. Det femte i rekken fra samme verft.
Stig A. Johnsen fra Myre har hentet ut nybygg. Det femte i rekken fra samme verft.

Helt tette avdelinger mellom rommene

Båten har mye å by på, lengden på bare 10,99 meter til tross. Lasterommet har alle fordeler en komposittbåt kan tilby med helt tette sikre avdelinger mellom maskinrom, lasterom og styrhus/lugar. Hygeniske og glatte overflater som sikrer topp kvalitet på fisken, samt at lasterommet fylles og tømmes effektivt og raskt med norskproduserte pumper fra Leif H Strøm.

Båten har mye å by på, lengden på bare 10,99 meter til tross. Lasterommet har alle fordeler en komposittbåt kan tilby.
Båten har mye å by på, lengden på bare 10,99 meter til tross. Lasterommet har alle fordeler en komposittbåt kan tilby.

Hybrid og grønn

I maskinrommet er det installert hybrid framdrift. Det er installert et HybridX hybridanlegg levert av Hymatech AS. Installasjonen har en dieselmotor som yter 300 hk v/1.800 o/min. Elektrisk fremdrift skjer med en vannkjølt elektromotor som yter 37 kW. Hydraulikkanlegget er drevet av elektromotor, og er uavhenging av fremdriftsmaskineriet. Batteriene har en kapasitet på 132 kWh. Vannkjølt for optimal sikkerhet og levetid.