NYBYGG: 

STØRSTE: «Snarsetværing» er det største bygget som noen gang er levert fra Grovfjord.

MS «Snarsetværing»

Grovfjord Båtbyggeri overleverte i november fiskefartøyet «Snarsetværing» til selskapet med samme navn.

Publisert Sist oppdatert

Snarsetværing AS er eid 50/50 av brødrene Geir og Hjalmar Olsen.

Dro rett på sildefiske

Den 14,99 meter lange og 7,5 meter brede fiskebåten dro rett på sildefiske etter at den var levert.

I 2018 fikk brødrene bygget et fartøy ved Blokken Skipsverft, det ble solgt i 2021 og man har hatt et annet fartøy, med samme navn, som er brukt mens man har ventet på nyebåten.

Tekniske data:

Navn: «Snarsetværing»

Verft: Grovfjord Båtbyggeri

Byggenummer:

Design: NSK Ship Design/Grovfjord Båtbyggeri

Lengde: 14,99 meter

Bredde: 7,5 meter

MMSI: 257129290

Rederi: Snarsetværing AS

Motor: Scania DI16

Gear: Nogva Motorfabrikk

Propell: Nogva Motofarbrikk

Generator: Scania DI13

Navigasjon & Kommunikasjon: Hibotech

Brannslukningsutstyr: Florø Brannvernservice

Livbåter: Certex

Elektrisk installasjon: Acel

Fabrikk: Latech

Nye «Snarsetværing» er med sine knappe 15 meter den største båten som Grovfjord Båtbyggeri noensinne har levert.

Mannskap på tre

Utseendemessig skal det også være lett å se hvor fartøyet kommer fra.

– Det har vært en spennende og hyggelig prosess å bygge båt med dere! Vi håper alt fungerer som planlagt og ønsker dere all lykke på fiskefeltet, skriver verftet på sosiale medier.

I et intervju med avisen Kyst og Fjord forteller Hjalmar Olsen at de skal være i stand til å drive båten med et mannskap på tre under hvitfisket, med behov for en fjerde person under notfisket etter sild og makrell.

Må endre taktikk

Til avisen sier han at de regner med at de vil være mer på let etter andre fiskeslag som sei og hyse nå som torskekvotene går ned, og antar de må belage seg på å tilbringe mer tid i Finnmark for å sikre seg mer av disse slagene.

To hjelpemotorer

«Snarsetværing» er utstyrt med hovedmotor av typen Scania DI16 som yter 750 HK. Videre har den gir og propellanlegg levert av Nogva Motorfabrikk. Fartøyet er også utstyrt med to hjelpemotorer, henholdsvis en John Deere på 52 kW og en Scania DI13 på 100 kW. Styring og ror er fra Sleipner. Notkran av typen 1320K og lossekran av typen 700K er levert av TMP. Dekksutstyr er fra Lofoten Hydraulikk. RSW-anlegget er levert av Tempia AS mens MMC First Process har levert vakuumanlegget. 

Fabrikken og bløggelinjen er levert av Latech. Elektronikken er levert av Hibotech mens Acel har stått for den elektriske installasjonen. Redningsutstyret er levert av Certex. Slokkeanlegg er fra Florø Brannvernservice.

Innredningen er gjort av verftet selv, mens designet er fra NSK Ship Design i samarbeid med Grovfjord Båtbyggeri.