NYBYGG: 

HISTORISK: Det 290 tonn tunge skroget var det tyngste løftet som er gjort hos verftet GOT Marine når det ble sjøsatt rett før jul i fjor, melder verftet.
HISTORISK: Det 290 tonn tunge skroget var det tyngste løftet som er gjort hos verftet GOT Marine når det ble sjøsatt rett før jul i fjor, melder verftet.

MS «Skreigrunn»

– Vi har med dette levert en av de råeste 90-fots fiskebåtene i verden. Dette er også den største fiskebåten som er bygget i aluminium i Norge, sier salgsdirektør Andrè Rustad.

Publisert Sist oppdatert

Nye «Skreigrunn» er nesten 28 meter lang, og bygget i aluminium ved GOT Marine sitt verft. Det 290 tonn tunge skroget var det tyngste løftet som er gjort hos verftet GOT Marine når det ble sjøsatt rett før jul i fjor. Designet har fått navnet Skogsøy 90.

Tekniske data:

Hoved leverandør aluminium Certex 

Ankerutrustning Certex Fortøyningsutrustning 

Innredning HMI, Haugeland miljø Innredning levert av Servi as Vindusvisker , straight line fra Wynn NORSAP Styrestol Styring, roranlegg GOT Marine Rormaskin Sanitæranlegg Tratec Teknikk as Mandal Sanitær pakke Lense og spyleanlegg Sulzer Pumps Wastewater Norway as 

Brønnpumper Allweiler Levendefisk pumper og pumper til RSW Ydra as 

 Brannpumpe / Spylepumpe - kondensatorpumper 

Ventilasjonsanlegg Tratec Teknikk as Mandal Elanlegg 24v- 220v 400 - 440 volt Smart Automation Batteri/hybrid systemer GOT Marine Elektrisk anlegg GOT Marine PLS styrings systemer GOT Marine Kommunikasjon og navigasjons systemer Sikkerhetsutstyr Viking lifesaving equipment 

Sikkerhetsutstyr Alf Lea& Brannvern as  slukkeanlegg for maskinrom og batterirom Motoranlegg Yanmar europa Yanmar 6EY21AW 

Finnøy Gir og propeller as Finnøy G50 2-speed Finnøy Gir og propeller as 

Propellanlegg 2700mm 4-blad Finnøy Gir og propeller as manøverstasjoner Smart Automation Aksel generator på PTO gir Hjelpemotorer Lasa båt og motor Hjelpemotor volvo D16 500kw Techmarin Solutions 

Box kjølere Fiskebehandlingsutstyr Proff Kulde RSW anlegg + levendefisk anlegg Melbu systems Fabrikk Latech as Dunlop hiflex Dunlop vaskeanlegg med 3 uttak Cflow as Vakuumanlegg Hydrolikkanlegg Macgregor Hydraulikkanlegg med vinsjer og utstyr Mac Gregor Norway as, Triplex Triplex 603 nothaler Mac Gregor Norway as, Triplex NK3000 notkran Mac Gregor Norway as, Triplex KN1600 lossekran Storm Flålegger

Største i aluminium

Med hybrid fremdriftspakke på 600kW er hun både miljøvennlig og har krefter nok til å bakse med bruk og hav.

– Vi har med dette levert en av de råeste 90-fots fiskebåtene i verden. «Skreigrunn» er en 27.99 meter lang kystnot-snurper med hybrid fremdrift og skrogdesign med fokus på energieffektivisering. Dette er også den største fiskebåten som er bygget i aluminium i Norge fra start til slutt, sier salgsdirektør Andrè Rustad hos GOT Marine til Kystmagasinet.

Selve byggeprosessen har bydd på utfordringer i forhold til coronaepidemien som herjet verden i to år.

Corona utsatte byggingen

Som de fleste andre båtbyggere hadde også GOT Marine noen utfordringer under pandemien.

– Vi hadde litt utfordringer i starten med corona og diverse transportutsettelser. Så bygget ble et halvt år forsinket. Bortsett fra det har alt gått greit. Vi har hatt en lang igangkjøringsperiode siden dette er det første hybridanlegget vi har levert. Det er litt tidlig å konkludere med hvor godt et hybrid fremdriftsanlegg vil fungere på et såpass stort fartøy. Men en pakke på 600 KW er en betydelig kraftpakke. Så det vil nok rederne ha glede av. Ikke minst at de kan kjøre i «silent mode». Da kan de ligge et døgn eller gjennom en natt uten å kjøre generatorer.

På leverandørsiden har de prøvd å være så lokale som de kunne.

– Vi har brukt mange kjente norske leverandører. Motorpakken kommer vi jo ikke utenom, den måtte vi utenlands å hente.

Rustad avslutter med å ønske reder og mannskap lykke til.

– Det har vært en krevende og lærerik reise for oss. Vi takker GHT fiskeri AS med Jørgen Tøllefsen i spissen for samarbeidet og ønsker rederi og mannskap lykke til med ny båt.

Forsinkelse uten konsekvenser

Også skipper og medeier Jørgen Tøllefsen er svært fornøyd med nybygget.

– Det ser bra ut. Vi er ikke helt ferdig med å utruste henne, men vi har vært på noen prøveturer. Hun virker som en god båt i sjøen.

At nybygger er levert litt forsinket, tar han ikke tungt.

– Vi har hatt noen forsinkelser. Både fra underleverandører og på aluminiumsleveranser, så vi er rundt et halvt år forsinket. Men det får ikke noen konsekvenser, bortsett fra at vi gjerne skulle ha kommet igang med fisket før. Men vi håper at vi får opp kvotene før året er omme.

Går rett på Finnmarka

Nå drar «Skreigrunn» omtrent rett ut i fiske.

– Det vi har igjen nå, er siste finish. Så vi er 99 prosent ferdige. Vi har fått testet det meste, og det ser bra ut. Skrekken er jo å sette igang, og så dukker det opp masse barnesykdommer.

Det er både torsk og sei som skal fiskes opp før mannskapet kan pynte juletre og dra hjem til sine familier.

– Vi skal direkte til Finnmark. Vi har en del torskekvote igjen, og skal fiske med snurrevad etter torsk og sei. Det kommer vi til å gjøre helt fram til jul, da vi begynner på silda, sier han.

Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn
Skreigrunn