«Hákon» er et vakkert fiskefartøy med største lengde på 75,40 meter.

MS «Hákon»

Den vel 75 meter lange kombinerte ringnot/tråleren «Hákon» ble 10. oktober overlevert fra Karstensens Skibsværft til de islandske eierne Gjögur p/f. Skroget ble bygget av Karstensen Shipyard i Gdansk i Polen.

Publisert Sist oppdatert

Nybygget erstatter eiernes tidligere fartøy med samme navn, som forøvrig nå er lagt ut for salg. Det kan ellers nevnes at det islandske rederiet også drifter to andre bunnfiskfartøy. Når det gjelder nybygget «Hákon» så er design, spesifikasjoner og innretninger resultatet av et omfattende og nært samarbeid mellom eiere og verft, hvor alle løsninger er optimalisert og tilpasset for å imøtekomme eiernes og mannskapets spesifikke krav.

 

Nyeste teknologi

Hovedfokuset har vært å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet, optimalisere håndteringen og lagringsmulighetene for fangst og redusere drivstofforbruket. For å oppnå disse målene er fartøyet utstyrt med den nyeste maskinen og teknologien.

 

Skroget er bygget i stål med to sammenhengende dekk, og med langt bakk- og båtsdekk. Styrehuset, båtsdekk, skorstein og master er laget i aluminium. Skrogformen er rund og inkluderer bulbbaug og hekk-skeg, med bølgebrytende baug og akterhekk. Under hoveddekk er skroget delt inn i følgende vanntette rom: forpeak, sonar-/thrusterrom, isolert RSW-tankseksjon med 13 tanker og sentral RSW-pumpe- og manifoldrom, maskinrom med hovedmotor koblet til reduksjonsgir med én, «ducted» propell, samt hekkparti med drivstoff- og smøreoljetanker.

 

360 graderes utsikt

Hoveddekket er arrangert med baugrom, lager, rom for ozonanlegg, RSW-rom/kanaler med sentrale korridorer, vakuumpumperom, og midtskips RSW-maskinrom. Aktenfor lagerseksjonen ligger babord boligområde, verksted for styrbord/senterlinje motor, kontrollrom, lagringsrom, garnkasser og helt akter kombinert hydraulikk- og styrehusrom. Det overbygde dekket inneholder generatorrom og lagringsrom. Roll-dempingstank er etterfulgt av lukket lastdekk, med dekkshus, RSW-kontrollrom, prøverom og vektrom. Lasteslanger og luker for RSW-tankene er tilkoblet overbordkanaler forut og akter. Styrehuset er på toppen av dekkshuset, med 360° utsikt og en skorstein på babord side.

Styrehuset er romslig og godt utstyrt.

 

Styrehuset er romslig og godt utstyrt.

Boligdelen inneholder 2 lugarer for 1-2 personer, én enkeltlugar for mannskap og én offiserslugar, alle med eget toalett/dusj. Her finnes også vaskerom, trimrom, trapper og korridorer. For å redusere støy er boligområdene plassert lengst mulig fra propellen, og flere strukturelle tiltak er tatt for å oppnå et lavt støynivå. På det overbygde dekket er følgende arrangert: lagringsrom (3) i baugrom, generatorrom babord og lagringsrom (4). Deretter følger en rulledempningstank etterfulgt av et lukket lastdekk, med senter-dekkshus med RSW-kontrollrom og prøve-/vektrom under vannskiller. Lasteluker og ventiler for de 13 RSW-tankene er koblet til overbordskanaler forover/akter babord og styrbord.

 

Her i salongen skulle det være mulig for mannskapet å trives.
Romslig messe.

Eget trålverksted

Aktenfor midtskips ligger en overbygning med korridor på babord side. Overbygningen inneholder fem enkeltmannslugarer for mannskap og sykestue, alle med eget toalett/dusj. Videre finnes hyllerom, omkledningsrom, kaffebar, trapper og korridorer. På babord side av overbygningen ligger et trålverksted. Akter for overbygningen er et tråldekk med 2 nettromler side om side, babord/senterlinje og styrbord garnkasse nedsenket i shelterdekk. Ved akterenden, senterlinje, er hydrauliske hekkeporter og hydraulisk opererte styrepinner.

Fordekket.

 

Akterdekket.

På båtdekk 01, under baugen, finnes fortøyningsdekk med anker-/fortøyningsvinsjer sammen med fortøyningsutstyr. Bak dette ligger lagringsrom (5) og sveisverksted på babord side. Fremre del av styrbord båtdekk 01 er notdekk med notvinsjer. Videre fremover på babord side ligger hjelpevinsjer for not og notgallere styrbord fremover/akter. Mellom gallerne er notfiskpumpe, fiskeslange- og kabelruller montert. På senterlinjen er vannskiller med oppsamlingskasser. Også på båtdekk 01-nivå er hovedkran på fordekk og fiskepumpekran styrbord montert.

 

Et særdeles ryddig og rent maskinrom.

Dekkshus i senter

På båtdekk 01, aktenfor midtskips, ligger et dekkshus i senter. Boligen i dekkshuset inneholder messe, oppholdsrom/salong, TV-/kinorom, bysse med proviantrom (og separate kjøle-/fryserom) og trapper og korridorer, samt babord vifterom for ventilasjon for maskinrom og hydraulisk pumpe, samt eksoskanaler.

 

Aktenfor dekkshuset (på båtdekk 01) er det to trålvinsjer, fiskepumpedekk helt akter, med fiskepumpe og hydraulisk slangerull. Integrert i akterskipets konstruksjon og båtdekk 01 er også trålgalge med plass til to hovedslepeblokker, samt hale- og topplinjerblokker. Nettsøker vinsj og kran for nettoppsamling er montert på toppen av galleren.

Et dronebilde av båten.

 

På båtdekk 02 finnes et dekkshus med ventilasjonsrom og bolig. Boligen inneholder 4 offiserslugarer og sykestue, alle med eget toalett/dusj, instrumentrom og trapper og korridorer. På babord side av dekkshuset er MOB-dekk og davit. Broen er plassert på toppen av dekkshuset med 360° utsikt, og skorstein med dekk babord.

 

Akselgenerator og PTO

Designprinsipper for hovedmotor/tilleggsoppsett er som følger: Reduksjonsgiret har en Power-Take-Off med en akselgenerator som produserer 3000 kWe. For å dekke ekstra strømbehov er fartøyet utstyrt med 2 hjelpeaggregater som produserer henholdsvis 940 og 565 kWe. Under fiskeoperasjoner, når vinsjsystemet er i bruk, vil PTO være tilkoblet, og strøm leveres fra akselgeneratoren. Når det er fullt kraftbehov på vinsjene, er det vanligvis ikke samme kraftbehov på hovedmotoren, som da fungerer som kraftkilde både for fremdrift og vinsjsystemet. Under normal sleping kan akselgeneratoren kobles ut, og strøm kan leveres av hjelpeaggregatene.

 

De to hovedaggregatene kan kobles til hovedtavlen, kontrollert av fartøyets DEIF Power-Management-System. En samleskinnebryter er også installert i hovedtavlen, som gjør det mulig å mate bakre thruster fra akselgeneratoren og fremre thrustere og hotelldrift fra dieselaggregatene. Videre har fremdriftssystemet en nødløsning, der akselgeneratoren fungerer som elektrisk fremdriftsmotor drevet av hjelpeaggregatene gjennom en kløtsj mellom hovedmotor og girkasse.

 

Elektrisk system er designet for glidende frekvens (60-50 Hz) ved hjelp av frekvensomformere for 400/440 V og UPS med ren strømforsyning for 230 V, noe som gjør det mulig å redusere hovedmotor og propellens omdreininger med 17 %. Dette designet sikrer en økonomisk og sikker driftsprofil for fartøyet.

Fra dette kontrollrommet har man oversikt over de tekniske løsningene om bord.

 

Hoveddimensjoner

  • Total lengde 75,40 m
  • Lengde mellom PP 71,10 m
  • Bredde 16,50 m2Dybde hoveddekk 6,15 m
  • Dybde bakkdekk 8,75 m
  • Skantlingsdypgang 8,00 m
  • Tonnasje 3179 GT
  • RSW-tanker 2504 kubikkmeter
  • Drivstoff 595 kubikkmeter
  • Ferskvann 78 kubikkmeter

 

Motor og maskineri

  • Hovedmotor Wärtsilä 8V31, 5200 kW ved 750 rpm
  • Propelleranlegg Wärtsilä, diameter 4000 mm
  • Reduksjonsgir Wärtsilä SCV95-PDC58
  • Strømalternator Marelli Motori MJRM 710 LC6, 3360 kW / 4200 kVA
  • Sidepropeller 2 x Brunvoll akter og 1 x Brunvoll baug
  • Livbåt Viking Norsafe Merlin 615

Dette omfattende designet og utstyret sikrer økonomisk og trygg drift av fartøyet, samt optimal komfort og arbeidsforhold for mannskapet om bord.