
MS «Herøyhav»
Rett før fellesferien ble nye «Herøyhav» overlevert fra Karstensens Skibsværft til Herøyhav AS/familien Ervik. Takket være et godt samarbeid mellom rederi og verft har man lykkes med å oppnå et resultat som både rederi og verft er svært stolte av, slår det danske verftet fast.

Skroget til den 75 meter lange og 16 meter brede kombinerte snurperen/tråleren «Herøyhav» er bygget ved Karstensens Skibsværft sitt datterselskap, Karstensen Shipyard Poland i Gdansk, mens utrustning og ferdigstilling har blitt utført ved verftet i Skagen.
Det danske verftet har også stått for designet, som sammen med innredning og arrangementer er utviklet i tett samarbeid mellom rederi og verft. Førstnevnte har vært opptatt av innovative løsninger, med stor vekt på å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet.
Familierederi
Det kan ellers nevnes at Herøyhav AS er et familierederi med skipper Ronald Ervik som hovedeier og søsknene Gunn og Espen, samt senior Rolf Jarle Ervik, som medeiere. Rederiet driver kombinert trål- og notfiske, hvor trålfisket primært består av fiske etter kolmule vest av Irland. Øvrig fiske etter sild og makrell utføres med not. Ronald Ervik og ektefelle Marianne Vangsnes, samt maskinbesetningen, har fulgt byggeprosessen tett under utrustningen i Skagen.
Videre kan det nevnes at rederiet og verftet har samarbeidet i mange år. Forrige «Herøyhav» ble også bygget i Skagen. Den ble ferdigstilt og overlevert rederiet i 2013. Når det gjelder det siste nybygget, «Herøyhav», er fartøyet bygd i stål med to gjennomgående dekk - hoveddekk og shelterdekk, samt akter- og båtdekk med dekkshus. Bro, skorstein og for- og aktermast er i aluminium. Skroget er bygget med rundspant, speil og nærmest loddrett baug med bulb over/under vannlinjen. Akterskipet har knekkprofil/bulbbaug og skeg.
Innholdsrikt fartøy
Skroget er inndelt i vanntette rom – forpeak (baugseksjon), baugpropell/sonarrom, høytanker for brennolje og spylevann, RSW-lastrom med 11 tanker og sentralt RSW pumpe-/manifoldrom, maskinrom med hovedmotor til reduksjonsgir og propell i dyse, akterpropell, samt separate rom for hjelpemotor og separatorer. Helt akter finnes tanker. Området fremme i baugen har også lagerrom, RSW-lasttrunkseksjon med vakuumpumpe og RSW-kjøleanlegg, mannskapsinnredning, maskinverksted, kontrollrom, hydraulikkrom og tavlerom. Helt akter finnes trålnettanker, lager, styremaskin og batterirom.
Under hoveddekket har «Herøyhav» en flott innredning med fire mannskapslugarer, alle med eget bad/toalett. Videre finnes et trimrom, vaskeri, maskinkontrollrom, gang og trapp. Innredningen er plassert lengst mulig fra propell og støykilder, for lavt støynivå (under 55 dB ved 80 % MCR). Det lave støynivået er også oppnådd gjennom konstruktiv støydemping.
Under shelterdekket foran finnes et lager, SB-rom for havnegenerator og dekkstørrelser, rulledempetanker, lastedekk med dekkshus/silingskasse og luker til RSW-tanker. Overbygget akter er utstyrt med sveiseverksted, trålverksted, ventilasjonskanaler og innredning.
Alle lugarer med bad/toalett
På styrbord side ligger fire mannskapslugarer (med bad/toalett), sykestue, RSW-kontrollrom, vaskeri, kaffebar, omkledningsrom, oljetøysrom, felles toalett, ganger og trapper. På tråldekket akter finnes to nett-tromler på babord side og en nedbygd notbinge på motsatt side. Tråldekket er hevet 500 mm. Nybygget har hydraulisk hekkport og tre hydrauliske styrestenger på speilet.
Båtdekk 1 er bygget vanntett til akterkant av overbygget. Foran finnes ankerspill og hjelpevinsjer, fortøyningsutstyr, lagringsrom, åpent dekk med snurpevinsjer, flytlinevinsj og snurpegalge. Fiskepumpe, slanger og hydraulikktromler er montert. Dekkshuset midtskips består av lasterom med silekasse foran, innredning akter med fem offiserslugarer, alle med bad/toalett. Det finnes en egen bygning på babord side med ventilasjon og eksos. To trålvinsjer og endefrelser er montert på babord side. Helt akter finnes fiskepumpe, slangetrommel og trålgalge for to trål- og en frelserblokk.
Dekkshuset midtskips har dagrom, kino, messe, bysse med proviantrom (kjøl/frys), redningsrom, instrumentrom, felles toalett, ganger og trapper. På babord side finnes MOB-båt med davit i overbygd rom og skorstein. Det store og innholdsrike styrehuset er plassert på brodekk og har 360 graders utsikt.
Hovedmotor på 7.000 HK
Fartøyet er utstyrt med en 5200 kW (vel 7.000 HK) hovedmotor og en 3400 kW (4.600 HK) akselgenerator, som er nok kraft for både fremdrift og elektrisk behov ved notfiske (sidepropeller). Nybygget er i tillegg utrustet med tre dieselgeneratorer - 940 kW og 550 ekW.
El-systemet kan parallellkjøre generatorene. UPS/clean power for 230V – frekvensen kan flyte mellom 50–60 Hz, som reduserer motorens turtall med 17 %. Frekvensområdet gir propellhastighet på 108–130 rpm. Fremdriftssystemet har «take-me-home» (PTH) funksjon. Akselgeneratoren fungerer som elektromotor ved dieselelektrisk fremdrift. Resultatet fra disse løsningene er høy fleksibilitet, stor driftssikkerhet og økonomisk drift.



Det er mange ulike leverandører involvert i dette nybygget. Hovedmotoren er en Wärtsilä 8V31, 5200 kW. SCR for hovedmotor kommer fra samme produsent. Det gjelder også propellanlegget, reduksjonsgiret og akselgeneratoren. Caterpillar har levert to hjelpemotorer, hver på 940 kWe ved 1800 rpm. De har også levert en litt mindre utgave på 565 kWe ved 1800 rpm. Styremaskin er en Kongsberg Tenfjord SR 722 mens roret er Kongsberg høy-løft flap-ror. To kraftige sidepropeller på 1.400 kW er levert av Brunvoll.

Har levert skipsautomasjon
Marine Control Services har levert skipsautomasjon, Evolution IAS, for maskinsromsautomasjon og kontroll av RSW systemet, pumper, ventiler og lys. Integrert i Evolution IAS er Autogauge V1 for tankmåling, automatisk tankvask fra en partner og Power Management System. Alarmpaneler er installert på bro, og lugarer og dødmannsystem installert for maskinrom (E0 operasjon).
Blant leverandørene til dekksmaskineriet kan vi nevne at Evotec har levert alle elektriske vinsjer. Fiskepumpeutstyret kommer fra SeaQuest mens dekkskraner og nothåndteringsutstyr er levert av Storm Cranes. HP hydraulikk har stått for komplett driftssystem for kranene. Sperre, Atlas-Copco, Green Oil filterenhet, Desmi MCS, Bomas Azcue og ITT Flygt er blant leverandørene når det gjelder trykkluft og pumper.

RSW fra PTG FrioNordica
RSW-systemet er levert av PTG FrioNordica mens vakuumsystemet kommer fra C-flow. Karstensens Skibsværft har tatt seg av styrehusinnredningen, mens konsollene er levert av El-Pro. Styrehusstolene er av merke NorSap. Øvrig innredning er det Maritime Montering som har stått for, mens møblene kommer fra Ekornes og Maritime Montering.


KS Elektro har vært ansvarlige for komplett installasjon av det elektriske om bord, mens elektronikken er levert av Furuno Norge, Marport Norge, SunComm og KS Elektro. Nybygget er blant annet utstyrt med tre Furuno sonarer, FSV-25, FSV-75og FSV-85. Samme leverandør har levert tre ekkolodd, FCV-38, FSS-3BB og DFF3-UHD. Nybygget er også utstyrt med tre Furuno radare. Autopiloten kommer fra Simrad.
Hoveddimensjoner:
- Lengde o.a.: 75,00 m
- Lengde P-P: 70,00 m
- Bredde (moulded): 16,00 m
- Dybde shelterdekk: 9,20 m
- Dybde hoveddekk: 6,50 m
- Scantling dypgang: 8,50 m
Kapasiteter:
- Brennolje: 520 m³
- Ferskvann: 55 m³
- Teknisk ferskvann: 170 m³
- Smøreolje: 28 m³
- Urea: 21 m³
- Hydraulikkolje: 5 m³
- RSW-tanker: 2500 m³
- Tonnasje: 3298 GT
Design/fremdrift:
- Design: Karstensens Skibsværft A/S
- Skrog: Karstensen Shipyard Poland
- Klasse: DNV +1A E0 Ice-C Tmon BIS, Fishing Vessel
- Fart: 16,8 knop @ 5200 kW, 11,5 knop @ 1500 kW