Første hybridbåt for Mundal Båt:
MS «Moddy»
For Mundal båt er «Moddy» en helt ny båtmodell. Det er også verftets første møte med hybriddrift. For reder Raimond Nergård er»Moddy» første nybygg siden han begynte som fisker i 2011.
Nye «Moddy» er på 10,99 meter og bredden er 5,3 meter. «Moddy» er første båt ut i en ny modellserie fra Mundal båt. Komposittskroget rommer et hybrid driftssystem fra Hymatech. Fartøyet er rigget for line, garn og teine.
Første med hybrid fremdrift
For Mundal båt er det ny båtmodell, og et første møte med hybriddrift. For reder Raimond Nergård blir det første nybygg siden han startet i yrket i 2011
– Vi har hatt en forsinkelse på selve fartøybyggingen som skyldes forsinkede underleveranser på batteri og framdriftssystem. Så den har vært forsinket med rundt ett år. Men vi er glade for å ha fått levert fartøyet, og forsinkelsene ble løst på en god måte. Hymatech måtte faktisk bytte leverandør på batteriene. Om problemene har skyldtes situasjonen i Europa eller noe annet, vet jeg ikke. Den nye eieren har nettopp gått «Moddy» nordover fra oss, og han rapporterer at båten er god i sjøen, og veldig økonomisk i drift, sier Vidar Grindheim hos Mundal Båt til Kystmagasinet.
Verftet har lagt ned mye arbeid i å få den nye båten til å fungere best mulig sammen med det hybride driftssystemet.
– Vi har brukt store ressurser på å få så gode linjer som mulig på fartøyet, som er kort og bredt. Det viser at det går an å få designet og produsert gode nok linjer under vannlinjen at fartøyet blir både stabilt, har gode sjøegenskaper og ikke minst er økonomisk i framdrift.
Stor tro på hybrid
«Moddy» har vært under bygging siden høsten 2021, og er den første hybriden de bygger.
– Vi ser helt klart fordelene med hybriddrift. Man kan ha med seg mye energi fra land, og man kan drive lenge uten å ha motoriserte systemer i gang. Med riktig oppsett kan man drifte lenge i sjø, og steame lengre perioder og distanser med kun elektrisk framdrift.
Grindheim tror at hybrid fremdrift er fremtiden, også på de mindre fartøyene.
– I utgangspunktet er ikke kvotebåtene ideelle for elektrisk framdrift, siden de har stort volum i sjø. Men det er et tiltak som både forbedrer miljøperspektivet og reduserer driftskostnadene for rederiet. Og ikke minst forbedrer det arbeidsmiljøet ombord i forhold til støy.
Bekymrer for Enova-kutt
Om utfordringene med Enova som har kuttet støtten til hybridfartøy, sier han følgende:
– Vi mener at for fartøy i denne skipsklassen, mindre kystfartøy, så er ikke teknologien nok moden. Så vi tror at dette initiativet kan stoppe opp når man nå kutter støtten fra Enova. Dette får vi også høre fra underleverandørene våre, som melder om at interessen for hybrid er synkende etter at Enova kuttet sin støtte. Og det er jo naturlig, siden hybrid fremdrift er dyrere å installere for rederne enn vanlig forbrenningsmotor. Så vi håper at dette tilskuddssystemet blir tatt opp igjen. De kuttet den nok litt tidlig, avslutter han.
– Forutsigbar og behagelig
Reder Raimond Nergård er så langt kjempefornøyd med sin nye investering.
– Vi har fått prøvd henne litt, og hadde mye vind over Hustadvika på tur nordover. «Moddy» er forutsigbar og behagelig som arbeidsbåt, så vi er veldig fornøyde. Alt er solid laget, og vi har fått de tilpasningene vi har ønsket oss, sier Nergård.
Nå skal de snart ut i fiske.
– Vi er autolinerigget i begynnelsen, og skal ha en prøvetur med Mustad mandag. Så går vi rett ut i fiskeri etterpå, sier Nergård.