NYBYGG:
MS «Julie Pauline»
Rederiet Vidjenes AS nyeste fiskebåt, MS «Julie Pauline», er endelig ankommet Norge. Snart er de klar for fiske
I midten av desember forlot MS «Julie Pauline» verftet Özata Shipyard, som ligger ved byen Yalova i Tyrkia, med kurs mot Norge. Etter ei drøy ukes kunne de legge til kai i Raudeberg ved Måløy.
MS «Julie Pauline» er et moderne ringnotfartøy, bygget etter DNVs regler og godkjent for fiske i fartsområde Havfiske II. Måløy-selskapet Seacon står bak designet av fartøyet, som har en største lengde på 44,60 meter og bredde på 9,50 meter.
- Vi ønsker å sende en spesiell takk til Seacon-teamet for dette prosjektet. Vi har jobbet som et team gjennom hele prosjektperioden, og til slutt har vi fått et veldesignet, velutrustet, velprøvd og moderne fiskefartøy, skriver verftet i en epost om fartøyet.
Fartøyet ble kontrahert av rederiet sommeren 2019. Underveis i prosessen ved det tyrkiske verftet har det vært flere utfordringer med å bygge fartøyet. Ifølge verftet var koronapandemien den første utfordringen, som også påvirket aktiviteten og bemanningen ved verftet.
Globalt sett førte pandemien til store problemer i anskaffelsen av ulike råvarer, samt transport og levering av råvarer og utstyr. Verftet forteller at rederiet hele tiden ble holdt informert om problemene med pandemien.
- Forholdet mellom verft og rederi var hele tiden godt. Å jobbe med Vidjenes AS var et hyggelig samarbeid, skriver verftet.
Styrhus, messe, bysse og lugarer er utarbeidet etter ergonomiske og optimale design med tanke på detaljer i interiøret. Her har verftet benyttet seg av en lokal underleverandør, Accomar Marine Interior, uten at det gikk på akkord med det øvrige designet.
- Etter vår mening er styrhuset på «Julie Pauline» uvurderlig vakkert, skriver verftet.
Utstyr:
Verftet og rederiet har også samarbeidet med en rekke erfarne leverandører på ulike områder. Blant dem Zenitel innen alarm- og kommunikasjonssystem, IMES med navigasjon- og fiskeletingsutstyr, Survitec for brannalarmanlegg og MMC First Process med fiskepumpe.
I tillegg er det tatt i bruk IAS, PMS og tanksondering, som kan styre og overvåke all automatisering om bord, fra Smart Automation AS. Foruten Accomar innen interiør har verftet samarbeidet med det lokale selskapet Betesan for all elektrisk installasjon om bord.
Hovedmotoren er en ABC 6DZC-modell, med effekt på 1802 hk og 1326 kW ved 1000 rpm, som kan drives på diesel, bunkersolje, vegetabilsk og animalsk olje. Finnøy Gear & Propeller har levert girsystem av type G50FK-2 Speed og propellanlegg av type P78.26.300.4.
Verftet opplyser om at ulike produsenter har bidratt til optimale løsninger for fartøyets fremdriftssystem, som forlenger fartøyets levetid og tar hensyn til miljø.
Fartøyet er utrustet med hydraulisk nothaler og dekkskraner fra MacGregor, mens anker-, trål- og notvinsjer er levert av Lofoten Hydraulikk, samt capstan, slangetrommel og en rekke annet mindre dekksutstyr.