Nye «Knester» er et avansert og linjevakkert fiskefartøy på vek 75 meters lengde.

MS «Knester»

Nye «Knester» er overlevert fra Karstensens Skibsværft til Knester AS. Det danske verftet viser til et godt samarbeid mellom rederi og verft, og at man som følge av dette har lykkes med å nå målet om et resultat som både rederi og verft er svært stolte av. Det nye fiskefartøyet er klar for fiske.

Publisert Sist oppdatert
Litt av den meget godt utstyrte broen.

Knester AS eier og driver i dag to ringnotsnurpere/trålere - «Steinevik» og nye «Knester». Rederiet ble etablert i 1967 av Knut Stenevik, gift med Henny Ester (derav navnet «Knester»). Samme år fikk rederiet sin første nybygg. I 2007 kom det andre nybygget – daværende «Knester» (nå «Steinevik»). Dette nye fartøyet er dermed rederiets tredje nybygg. Det drives og eies i dag av familiene Stenevik og Eliassen, nå med tredje generasjon, og har hjemmehavn i Austevoll, nærmere bestemt i Bekkjarvik/Rabben.

Opptatt av sikkerhet og komfort

Knester AS driver kombinert trål- og notfiske, der trålfisket primært består av fiske etter kolmule vest av Irland. Øvrig fiske, etter hovedsakelig sild og makrell, drives med not. Det nye fartøyet skal opereres etter samme prinsipper. Design, innredning og løsninger er utviklet i nært samarbeid mellom rederi og verft. Rederiet har vært opptatt av innovative løsninger på nybygget, og de har lagt særlig vekt på optimalisert arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet.

Samarbeidet mellom rederi og verft er relativt nytt, men omfatter også reparasjons- og ombyggingsarbeid. MS «Steinevik» ble for eksempel bygget om til hekkpumping i Skagen for et par år siden – en ombygging som har vist seg å være svært vellykket.

Tradisjonell byggemetode

Skroget til nye «Knester» er bygget hos Karstensens Skibsværfts datterselskap, Karstensen Shipyard Poland i Gdansk, og har en tradisjonell konstruksjonsform. Det er bygget i stål med to gjennomgående dekk - hoveddekk og shelterdekk, samt bakk- og båtdekk med dekkshus. Styrehus, skorstein samt for- og aktermast er bygget i aluminium. Skroget er bygget på rundspant med speil, og har nesten loddrett baug med bulb over/under vannlinjen. Akterskipet er utført med knekkline/bulbstevn og skeg.

Under hoveddekket er skroget inndelt i følgende vanntette rom - forpeak (forpiggen), baugpropell/sonarrom, tanker for brennolje og spylevann, RSW-lasteseksjon med 11 tanker og sentralt RSW-pumpe-/manifoldrom, maskinrom med hovedmotor koblet til et reduksjonsgir med propell i dyse, akterste sidepropell, samt separate rom for hjelpemotor og separatorer. Helt akter finnes tankene.

Lavt støynivå for mannskapet

På hoveddekk består innredningen av forpigg, lager, RSW-lastsjaktseksjon med sentralt rom for vakuumpumpe og RSW-kjølemaskineri, innredningsseksjon på styrbord side og maskinverksted, maskinkontrollrom og tavlerom på babord side. Akter finnes nettanker for trål samt maskinlager, og helt akter hydraulikkrom med styremaskin.

Innredningsseksjonen på hoveddekket består av fire mannskapslugarer, alle med eget bad/toalett, trimrom, vaskeri samt gang og trapp. Ved å plassere innredningen lengst mulig borte fra propellen og øvrige støykilder, er det skapt et godt grunnlag for et støysvakt miljø. Støynivået i de fleste lugarene er lavere enn 55 desibel under normal drift, når hovedmaskineriet kjører med 80 prosent av maksimalkapasiteten. I tillegg til plasseringen, bidrar også en rekke andre konstruktive tiltak for støyisolasjon, sterkt til det lave støynivået.

Nedbygget notbinge

På shelterdekket er det innredet et lager i forpiggen, styrbord rom for havnegenerator, dekksskap babord, rulledempingstank, lastedekk med dekkshus/avsilingskasse samt luker til de 11 RSW-tankene midtskips. Full bredde overbygg aktenfor lukene har trålverksted og ventilasjonssjakter på babord side, samt innredning på til styrbord. Overbyggets innredning består av fem mannskapslugarer, også disse med eget bad/toalett. Videre finnes kino, kaffebar, garderobe, oljehyllerom med felles toalett samt ganger og trapper.

Aktenfor overbygget finnes tråldekk på babord side med to nett-tromler og en nedbygget notbinge på styrbord side. Tråldekket er hevet med 500 mm. På speilet på babord side er det integrert hydraulisk hekkport og tre hydrauliske styrestenger.

Båtdekket er bygget vanntett helt til akterkant av overbygget, aktenfor midtskips. Foran, under bakken, finnes ankerspill og fortøyningsutstyr. Aktenfor dette ligger et lagerrom og et åpent dekk med snurpespill, brystspill, flodlinespill og fremre snurpegalge. På styrbord side er det montert fiskepumpe, fiskeslange- og hydraulikkslangetromler. Båtdekket har også avsilingskasse i senter og dekkshus med rom for veiing på babord side. På siden av dekkshuset ligger akterste snurpegalge og nothaler. På samme dekksnivået er det også montert hoveddekk-kran og fiskepumpekran.

Har fire offiserslugarer

Dekkshuset på første dekk er blant annet innredet med fire offiserslugarer og hospital (alle med eget bad/toalett). I en separat oppbygging ytterst på babord side finnes ventilasjonsrom til maskinrom samt ytterhylster/kappe for eksos. Aktenfor dekkshuset er det montert to trålspill samt ende-/frelser-spill på babord side. Akter, på et hevet båtdekk på babord side, finnes fiskepumpe og slangetrommel. Den akterste delen har trålgalge med oppheng/fundament for to trål- og en frelserblokk.

Akterskipet med tråldekk på babord side med to nett-tromler og en nedbygget notbinge på styrbord side.

Dekkshuset i midten av fartøyet på andre dekk er innredet med dagrom, messe, bysse med proviantrom (inkludert separate kjøle- og fryserom), redningsutstyrsrom, instrumentrom og felles toalett, samt ganger og trapper. På babord side av dekkshuset finnes en MOB-båt og davit montert i overbygget rom, samt skorstein. Styrehuset er plassert på brodekket og har 360° sikt.

Maskinrommet er godt organisert og ryddig, Hovedmaskinen er på vel 7.000 hk.
Hydraulikkrommet er oversiktlig og servicevennlig.

Kraftig motorinstallasjon

Nye «Knester» er utstyrt med en hovedmotor fra Bergen Engines (B33:451L9P) på 5400 kW (7.344 hk). Med denne installasjonen er det registrert en gjennomsnittlig hastighet på prøveturen på 17,2 knop ved ren dieselmekanisk drift og 11 knop ved dieselelektrisk drift. Også SCR-anlegget (Selective Catalytic Reduction, som er et system som reduserer skadelige NOx-utslipp fra forbrenningsmotorer) er også levert av Bergen Engines.

Akselgeneratoren er en Marelli på 3.200 kW mens de to hjelpemotorene er av merket Caterpillar (C32 og C18), førstnevnte på 940 kWe og den andre på 565 kWe. Brunvoll Volda har levert propellanlegget og et 2-speed reduksjonsgir mens Brunvoll har stått for sidepropellene på 1.400 og 950 kW. Kongsberg Tenfjord har levert ror og Kongsberg roret.

I salongen er det plass til hele mannskapet pluss noen til.
Komfortable stoler i messen.

Karmøy Winch er stor leverandør

Det er mange andre leverandører til dette avanserte fiskefartøyet. Det kan blant annet nevnes at Karmøy Winch har levert hydrauliske vinsjer, fiskepumpeutstyr, dekkskraner og nothåndteringsmaskineri mens HP Hydraulikk har levert komplett driftssystem for vinsjer, kraner og fiskepumpeanlegg. Trålblokkene kommer fra Brødrene Markussen. På det øvrige av maskinerisiden er Sperre, Atlas-Copco, GEA Westfalia, Desmi, Allweiler, ITT Flygt, Kelvion, Blokland og Riello viktige leverandører.

RSW-anlegget er levert av PTG Frio Nordica, tankvasksystemet av HL Skjong og vakuumsystemet av C-Flow. KS Elektro har stått for installasjonen av det elektriske om bord. Alarm/overvåkningssystemet er levert av Marine Control Services, mens Viking Norsafe har levert MOB-båt med davit. Også redningsflåten kommer fra samme leverandør mens Consilium og Survitec har levert henholdsvis brannalarmsystem og et sentralt brannslukking- og vanntåkeanlegg.

Glimt fra kontrollrommet.

Vico og KS Elektro hovedleverandører

Vico og KS Elektro er hovedleverandører av elektronikken, mens sistnevnte også har stått for installasjonen av utstyret. Matrisesystemet er Furuno BlueBridge, og det består av tre ulike sonarer (LF: FSV-25, HF: FSV-75 og MF: FSV-85) og to ekkolodd (FSV-38 og FSS-3B). Trålsonaren er også av merket Furuno, det samme er strømloggen, GPS-gyro, tre radarer, SSB, og to VHF. Simrad har levert gyro og autopilot mens nettmonitorering kommer fra Marport. To plottere er av merket MaxSea Time Zero. Styrehusmonitorene består av 55 tommers Hatteland X widescreen.

Innredningen i styrehuset er utført av Karstensens Skibsværft. De har også stått for konsollene mens fire styrestoler er av merket NorSap. Øvrig innredning er utført av Maritime Montering mens møblene kommer fra Ekornes. LF Ventilasjon har stått for ventilasjonen, BIP for skodder, Momec Door for dører, Moihamet for vinduer. Malingsleverandør er PPG Sigma mens malingen i RSW-tankene er levert av Carboline AQP.

Hoveddimensjoner

  • Lengde over alt: 75,20 m
  • Lengde mellom perpendikulærer: 70,00 m
  • Bredde (moulded): 15,60 m
  • Dybde til shelterdekk: 9,20 m
  • Dybde til hoveddekk: 6,50 m
  • Scantling dypgang: 8,50 m

Kapasiteter

  • Brennolje: 595 m³
  • Ferskvann: 65 m³
  • Teknisk ferskvann: 175 m³
  • Smøreolje: 22 m³
  • Urea: 36 m³
  • Hydraulikkolje: 15 m³
  • RSW-tanker: 2410 m³
  • Tonnasje: 2999 GT