NYBYGG: 

STASBÅT: «Nord-Fugløy» er overlevert fra Larsnes Mek til Camaro Fiskeriselskap.

MS «Nord-Fugløy»

Larsnes Mek har overlevert det nye fiskefartøyet «Nord-Fugløy» til Camaro fiskeriselskap. Den nye båten er flott både utvendig og innvendig.

Publisert Sist oppdatert

Det nye fartøyet er designet av Skipskompetanse i Måløy, med benevnelsen SK-3151 og er tilpasset rederiets driftsgrunnlag og operasjonsområde. Det gjelder blant annet de klimatiske utfordringene som fiskefartøy i nordlige farvann kan møte.

Snurrevad og not

«Nord-Fugløy» er 50,7 meter lang og 12 meter bred og utstyrt med stor propell, to-steps gir, variabel turtallsgenerator, take me home-løsning og en batteripakke på 1 MWh.

Fartøyet er rustet for effektiv og miljøvennlig fiske med snurrevad og not, kombinert med fisketanker for føring av både levende fisk, nedkjøling ved ising i kar og nedkjøling i RSW-tanker samt lagring i fryserom. RSW-tankene er på 499 m3.

Tekniske data:

Navn: «Nord-Fugløy»

Verft: Larsnes Mek

Byggenummer: 69

Design: SK-3151 - Skipskompetanse

Lengde: 50,7 meter

Bredde: 12 meter

Tonnasje: 1200

IMO-nummer: 9932311

Rederi: Camaro Fiskeriselskap

Motor: Yanmar 6EY26WS

Gear: G70FP red 4,55. - Finnøy Gear & Propeller

Propell: CP prop. 78.28.340.4.3400 mm - Finnøy Gear & Propeller

Generator: Nogva Stamford HCM 534F2

Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Simrad/Sailor -HG Marine Electronics

Brannslukningsutstyr: Novec 1230 - Nortronik

Livbåter: Viking Life-Saving Equipment

Elektrisk installasjon: Hareid Group

Det gjeld mellom anna dei klimatiske utfordringar som fiskefartøy i nordlige farvatn kan møta på. Det er rusta for effektiv og miljøvenleg fiske med snurrvad og not, kombinert med fisketanker for føring av både levande fisk, nedkjøling ved ising i kar og nedkjøling i RSW samt lagring i fryserom.

Kontrakten mellom partene ble undertegnet i mars 2021 og det er skrogverftet Marine Projects i Gdansk som har bygget skroget. I desember 2022 kom skroget til Larsnes Mek for ferdig utrustning.

Erstatter eldre fartøy

Fartøyet erstatter Camaros eldre fartøy, «Fugløyfjord», som ble solgt til Seistar Holding i 2020. Den er senere bygget om til bløggebåt ved Vaagland Båtbyggeri, hvor den ble levert som nybygg i 2012.

– Etter litt testing skal fartøyet rett i fiskeri nordpå i håp om å rekke årets torskekvote før nyttår. Fartøyet ble regnet for å dekke fremtidens krav og forventninger til et minimalt miljøavtrykk. Vi gratulerer Camaro Fiskeriselskap med et flott fiskefartøy og ønsker båt og mannskap lykke til med fiske, skriver verftet på egne nettsider.

Utstyr:

«Nord-Fugløy» er utstyrt med en 1920 kW hovedmotor fra Yanmar av typen 6EY26WS. Dieselgenerator av typen Scania DI 1391M 426 kW er levert av Nogva Motorfabrikk. De har også levert generator av typen Stamford HCM 534F2 på 400 kW.

Propellen er levert av Finnøy Gear & Propeller av typen CP prop. 78.28.340.4.3400 mm i tillegg til gear av typen G70FP red 4,55. Akselgenerator er levert av Smart Automation av typen Smart Chief. Ror av typen FB-H3969 samy styremaskin av typen SR622 FCP er fra Kongsberg Maritime. Thrustere er fra Brunvoll av typen FU63LTA1550, som også har levert broløsningen av typen BruCon-5.

MacGregor-Triplex har levert en omfattende pakke bestående av dekkskran type KN-50, 2x ankervinsj type AWW-23OSO, fotøyningsvinsj type GW-480 i tillegg til notkran, mellomrull, ringnål, nothaler, fiskeslangetrommel, hydraulisk slangetrommel og fiskepumpekran.

Sugeslange-arrangement er fra Evotec. Fiskepumpen er fra SeaQuest.

Brødrene Markussen har levert snurpe- og ledeblokker. Vakuumpumpesystem er fra C-flow. PTG FrioNordica har levert fryse- og kjølesystem samt RSW-systemet på 710 kW. Fabrikken er fra Melbu Systems som også har levert Baader 444 samt fiskerensemaskin av typen KM Mark 7.

Aktuatorer er fra Eltorque mens ventiler er fra Brødrene Dahl. Oksygen/ozonsystem er fra Normex. Anker og kjetting er fra Sotra Contracting, mens Varde AS har levert ankerstopper.

Redningsutstyret er fra Viking Life-Saving Equipment. MOB-båt er fra Akva Group av typen Polarcirkel 580 rescue, mens MOB-davit er fra MB Hydraulikk av typen G-type SWL 2,5t. Brannslokking er fra NorTronic av typen Novec 1230.

Innredningspaneler og innvendige dører er fra R&M. Innredning tre er fra Rovde. Møblene på fartøyet er fra Ekornes, mens styrehusstoler er fra NorSap. Bysseutrustning er fra Mare Safety. HVAC er levert av Copra, mens varmtvannstank og pyro er fra Ulmatec Pyro. Vakuumtoalett er fra Jets.

HG Marine Electronics har levert elektronikken om bord med komponenter fra Furuno, Simrad, Sailor og Jotron.