SELFA MAX kystsjark er levert til fisker Andre Fersnes i Finnmark.

MS «Nanna K»

Ung reder satser tungt på kystfiske med splitter ny Selfa MAX-sjark.

I midten av mars fikk fisker og reder Andre Fersnes overlevert sitt første nybygg fra Selfa Arctic AS på Rødskjær. Kystsjarken, som har fått navnet MS «Nanna K», er en Selfa MAX 1099 og er et standard MAX-skrog som verftet introduserte allerede i 2013.

Gode sjøegenskaper

Skrogdesignet har fått godt omdømme for sine gode sjøegenskaper, lavt drivstofforbruk, stor dekksplass og god kapasitet i lasterom og til fiskeoperasjoner. Dette forteller også Fersnes er en av grunnene til at han valgte en Selfa-sjark.

- Først og fremst har jeg bare hørt positive ting om sjøegenskapene til Selfa-sjarkene. Det er stor dekksplass og lasterom. Akkurat det jeg har behov for. Dette er verdens råeste 11-metring, forteller Andre Fersnes til Kystmagasinet.

RORHUS utrustet med alt av fiskeleting, navigasjon og kommunikasjon som trengs i en kystsjark.

Motor og gear

Motoren er en Scania DI9 på 9,3 liter, som er levert av Nogva Motorfabrikk AS, samt marineaggregat som yter 7,5 kW ved 1500 rpm, som strømkilde når fartøyet ikke har landstrøm. Gearboksen er av type ZF 400 IV fra KGK. Det er 250 mm hydrauliske sidepropeller både forut og akter, levert av Sleipner Motor AS. De har også levert hydraulikkanlegget om bord.

Gir fartøyet lang levetid

Skrog, skott, overbygg og akterdekk er vakuumstøpt sandwichlaminat, noe som gir en stiv og varm konstruksjon, samtidig som det gir fartøyet veldig lang levetid. Fiskebåten har, med sine 10,99 meters lengde og 4,3 meters bredde, et lasterom på 24 m3. Det er laget 16 containere i aluminium som fyller rommet.

Nybygget er konstruert med helt tette og sikre avdelinger mellom maskinrom, lasterom og rorhus/lugar, og med hygieniske og glatte overflater, som sikrer topp kvalitet på fisken. Fartøyet har montert Selfa Kontroll, og har ballastanlegg som optimaliserer trimmen på fartøyet.

LUGAR med god soveplass for to personer.

Komfort og fasiliteter

Styrhuset er romslig for å være på en 36 foting, og har både god komfort og fasiliteter. På babord side finner man en sittegruppe for tre-fire personer i moderne design. Bak i rorhuset er det et lite pantry med kjøleskap og kokemuligheter. Dørkvarmeanlegg gir tørt og godt innemiljø både i styrhus og lugar, mens en kabola-brenner sørger for varme i lugarer, styrehus og maskinrom når fartøyet ikke er koblet til landstrøm.

Maritim elektronikk

Rorhuset er utstyrt med det meste av nødvendig elektronikk for fiskeleting og navigasjon, som er levert av Sortland Skipselektronikk AS. Blant annet finnes det et Furuno ekkolodd, to stykker VHF, brovaktalarm, strømanlegg, NXT radar og TimeZero PGB, AIS, Værvarsel og Barentswatch, og IMO GPS kompass, Olex kartmaskin og Simrad AP70 autopilot. Belysning er montert i mast og baug. Lyskaster og dragelys er levert av Skipsutstyr på Leknes.

SITTEGRUPPE i rorhuset i lekkert design.

Garn- og linedrift

Sjarken er godkjent for bankfiske 2, har fartøykvote og er rigget for garn- og linedrift etter torsk, sei, hyse og blåkveite, samt teinedrift etter kongekrabbe. Lorentzen Hydraulikk AS har levert en 1200 kg garnhaler, linekveiler av type S50-1200, ankervinsj 500 kg og bomvinsj med sving, i tillegg til børster, spyling, stampeskjerm og dobbel linesetter, mens Smådal Mek. Verksted har levert garngreier og garngreiearm.

Leverandørliste:

Verft: SelfaArctic AS 

Motor: Nogva Motorfabrikk AS 

Gearsystem: KGK AS 

Hydraulikkanlegg: Sleipner Motor AS 

Innredning: Alt i Eik AS/Lindesnes Båt- og treindustri AS

Dekksutrustning: Lorentzen Hydraulikk AS

Dekksutstyr: Smådal Mek Verksted AS

Dekkbelysning: Skipsutstyr AS

Elektrisk installasjon: Sortland Skipselektronikk AS

Brannvarsling/slokkeanlegg: Florø Brannvernservice AS

Godkjenning og test: NSK Ship Design