Nybygget er et topp moderne fiskefartøy på knappe 50 meter.

MS «Skipsholmen»

Ringnotsnurperen «Skipsholmen» er en perfekt båt til de kvotene rederiet Norderveg Holding AS har for denne båten. Når dette skrives, er det knapt 50 meter lange nybygget på vei fra verftet i Tyrkia til ytterligere utrustning i Polen. Snurperen vil være klar for fiske tidlig neste år.

Publisert

Vi har tatt en prat med reder Ola Christian Olsen om dette nyeste fartøyet i den norske fiskeflåten. Han omtaler den splitter nye ringnotsnurperen som en liten «stor» båt. Med dette mener han at det spesielle med dette topp moderne nybygget er at det er utstyrt med kraftige sidepropeller, en stor hovedmotor på 3.481 hester og et godt dimensjonert kjøleanlegg. Den vil også få installert kraftig dekksutstyr.

Har 414 basistonn

«Skipsholmen» skal rigges for not og trål, og det er også lagt til rette for fiske med snurrevad, uten at rederiet i dag har planer om å ta i bruk sistnevnte redskap siden de ikke har kvoter på hvitfisk. Båten er en ren snurper/tråler med ringnotkonsesjon og midt på treet med kvoter, nærmere bestemt 414 basistonn. De kommer til å fiske på pelagiske arter som makrell, sild, brisling, hestmakrell og lodde.

Olsen forteller til Kystmagasinet at de ikke står bak design og utvikling av nybygget, men at de hoppet inn på et senere stadium i prosjektet. Fiskefartøyet ble opprinnelig bestilt av et rederi på Vestlandet, og skulle få navnet «Radek». Men av ulike grunner ble prosjektet solgt lenge før ferdigstillelse, og kjøpt av Regina Fisk AS, et selskap under Norderveg Holding AS. Deres hensikt med overtakelsen er å fornye flåten redusere kostnadene i rederiet.

Passer perfekt til kvotene

Skipsholmen» vil erstatte den mye eldre 75 meter lange snurperen, MS «Norderveg» fra 1988. Nybygget vil bruke betydelig mindre drivstoff enn fartøyet som er byttet ut, og de kraftige dimensjonene på båtens utrustning gjør at de vil være i stand til å håndtere en like stor not som den som ble brukt på «Norderveg», som i dag er solgt. Rederiet er fornøyd med å gå kraftig ned i størrelse båt, og nybygget passer perfekt til kvotene de i dag har.

-Det har vært en både krevende og komplisert prosess å kjøpe et fartøy som er under bygging når man ikke har hatt byggeoppfølging fra begynnelsen. Prosjektet hadde ikke vært mulig uten våre kollegaer som har hoppet i det og stått på for å få båten klar til avgang fra Tyrkia, forteller Ole Christian Olsen. Han berømmer også byggeverftet Özata Tersanecilik, som de har hatt et meget godt samarbeid med.

Skal utrustes ferdig i Polen

Rederen forteller at «Skipsholmen» ble overtatt fra verftet i Tyrkia 19. mars, og at båten i skrivende stund er på vei fra Middelhavet til Szczecin i Polen, hvor den skal utrustes ferdig av NSS Spótka z.o.o. Blant annet skal alt dekksutstyr på plass, hydraulikkanlegget skal installeres og det gjenstår en del arbeid i lasterommet. Rederiet regner med at komplett ferdig båt vil bli overlevert på slutten av året, og at nye «Skipsholmen!» vil være i full drift på fiskefeltet i begynnelsen av 2026.

Båten kan forlenges

Nybygget er tegnet av Kongsberg Maritime og dekksutstyret er levert av Kongsberg Maritime, MacGregor, Karm Winch og SeaQuest. Elektronikken kommer fra Pronav og NCMC. Hovedmotoren er en C25:33L8P på 2.560 kW fra Bergen Engines. Nogva har levert to Scania-hjelpemotorer, hver på 640 kW samt en nødgenerator av samme merke på 217 kW. «Skipsholmen» har lastekapasitet på 500 kubikk, noe som er tilstrekkelig for rederiets behov i dag. Men det er verdt å merke seg at alt ligger til rette for en eventuell forlengelse i fremtiden.

Mens rederiet venter på at nybygget skal komme i drift, vil kvotene blir fisket av deres andre båt, «Ola Ryggefjord», en ringnotsnurper på 76 meters lengde. Heller ikke denne er fullstrukturert, men har en basiskvote på 557 tonn, samt kolmulerettigheter. Snurperen har et mannskap på ti personer. Olsen regner med at «Skipsholmen» vil får et mannskap på åtte.

Ville kostet 300 millioner

Rederiet ønsker ikke å uttale seg om pris på det siste nybygget, men presiserer at et tilsvarende fartøy som «Skipsholmen» med byggestart i dag, ville blitt priset til rundt 300 millioner kroner. Hensikten med denne siste satsningen er som nevnt å fornye flåten og å redusere kostnadene. Det kan nevnes at Norderveg Holding i fjor omsatte for 217 millioner kroner, og at resultatet ble på plussiden.

Norderveg Holding AS er et familieselskap med base i Austevoll og Bergen og består av Ola Christian Olsen og hans to søsken og mor. Familien kommer opprinnelig fra Havøysund i Finnmark, og de har fiskeri-aner tilbake til 70-tallet og bestefarens tid. Men som følge av problematiske kår for ekspansjon og satsning i Finnmark ble rederiet flyttet sørover til Austevoll i 2004, hvor de er godt fornøyde med fiskerimiljøet.

Opp gjennom årene har de vært aktive i kjøp og salg av båter. De er også litt involvert i snøkrabbefiske og i offshore-aktiviteter. Det kan ellers nevnes at «Skipsholmen» ikke er noe nytt navn i rederiet. De hadde et fartøy med dette navnet på 90-tallet, forteller Olsen, som for lengst har gått i land og i dag styrer rederiet fra kontoret i Bergen.

«Skipsholmen» til kai ved verftet i Tyrkia, noen dager før overlevering.
«Skipsholmen» har en stor og godt utstyrt bro hvor skipperen har god oversikt i alle retninger.
Her blir det fint for mannskapet og slappe mellom slagene.
Nybygget har en stor og lekker messe.

Hoveddimensjoner «Skipsholmen»

Lengde over alt 48,60 m

Bredde 12,60 m

RSW 500,1 m3

Fart 16 knop

Bruttotonn 1.199 BT

Byggenummer NB 66

Klasseselskap DNV

Klassebetegnelse 1A E0 Fishing vessel