
MS «Solveig»
Fisker Simen Enoksen fra Gjemnes på Nordmøre satser friskt og har fått overlevert sin andre sjark på bare tre år. Nye «Solveig» er en moderne og topp utstyrt Proas-sjark på 10,99 meter til en prislapp på 12,5 millioner kroner.
Med dette flotte nybygget skal den unge fiskeren drifte med garn, og han har blant annet et bruk på flere hundre garn beregnet for torsk og sei. Når denne saken skrives, er Enoksen i i full sving på skreifiske i Lofoten, med base i tettbebyggelsen Ramberg. Han fisker i åpen gruppe, som innebærer at han i år kan fiske 11 tonn torsk. I tillegg har den unge fiskeren 1,5 tonn i form av en lærlingekvote. Utenom dette kommer bifangst. De er tre om bord i dette fiskeriet, inklusive lærlingen og rederen selv.
Snittfangst på ett tonn
Kvoten på 11 tonn i den åpne gruppen var han nettopp ferdig med da vi slo på tråden 4. april, og det var bare lærlingekvoten som gjensto. Fisket hadde vært varierende, med dagsfangster på 2,5 tonn på det meste og 400 kilo på det minste, med en snittfangst på rund ett tonn. Skreien har vært av alle størrelser, men med mest av den på rundt fire kilo sløyd og hodekappet. Prisene har ligget på fra 86 kroner kiloet for den største fisken og ned til 65 kroner for den minste, noe Enoksen er godt fornøyd med.
Simen regnet med at også resterende lærlingekvote snart ville være unnagjort, og at de deretter kunne starte på fiske etter sei. De har med seg rikelig med bruk for dette. På skrien har de driftet med 90 garn til skreien og har 150 garn for seifisket. Det er for tiden fritt fiske på sei, så den unge rederen satser på å fiske mest mulig av denne arten i løpet av året. Prisene er for tiden gode, på 23-24 kroner kiloen for sløyd og hodekappet vare.
Ikke bekymret for økonomien
Investeringer på dette nivået i en sjark som fisker i åpen gruppe, blir av noen i bransjen sett på som en risikabel sport. Men selv er den unge fiskeren overhodet ikke bekymret for at den friske satsningen ikke vil betale seg. Til Kystmagasinet sier Enoksen at han ikke trenger mer enn fire millioner i omsetning i året for å holde den nye sjarken. Men han satser selvsagt på mye mer, og en sunn og lønnsom drift.
-Jeg klarer meg uansett, og er ikke bekymret for økonomien med denne satsningen. Jeg har to båter, den nye garnsjarken og en langt mindre med utenbordsmotor for fiske etter leppefisk og sjøkreps. I løpet av året er det sistnevnte som gir størst inntekt, og fangsten leveres levende til et mellomledd (Mari) før den ender opp hos Silver Seafood. Prisene har ligget på mellom 160 og 280 kroner kiloet, avhengig av størrelse, forteller en fornøyd fiskebåtreder.
Inspirasjon fra bestefaren
Simen sier at det bestefaren som satte han på ideen om å bli fisker, som han startet med alt som 15-16 åring. Inspirasjonskilden sluttet i sin faste jobb som startet som fisker med stor suksess. Dermed fant den unge rederen ut at han ville prøve det samme. Og siden bestefaren brukte en Proas-sjark, som fungerte godt, satset simen på samme båtbygger. I dag har han fire ansatte i rederiet, inklusive hans selv om en lærling. Og så langt har driften gått bra og alle har klart en brukbar årslott. Simen har ikke fått noe økonomisk støtte til kjøp av nybygget, men har en god låneavtale med Sparebanken 1 Nordmøre.
Gamlebåten, som Simen Enoksen kjøpte som 18-åring, er for lengst solgt. Denne hadde samme navn som nybygget og var også rigget som garnbåt. Det kan ellers nevnes at nye «Solveig» er en Proas 520-1099 med deplasement skrog og utstyrt med en Nogva Scania motor (D19) med kjølesløyfe, tørr eksos og vribar propell. Motoren har en ytelse på 300 hester, som gir båten en toppfart på rundt ti knop. Sjarken er nærmest helt sheltret, slik at mannskapet kan stå beskyttet mot vær og vind under haling av garn.
Har vannbåren varme
Det knapt 11 meter lange nybygget har en bredde på 5,20 meter, som gir godt med plass om bord. «Solveig» har blant annet en stor bysse med komfyr, platetopp, avtrekksvifte og kombinert kjøl/fryseskap. Det er godt med plass både i maskinrom, styrehus og på det godt utstyrte dekket, som har alt av nødvendig utstyr for garndrift.
«Solveig» er den tredje båten i en ny serie sjarker fra Proas AS på Gurskøy. Når det gjelder leverandører kan det nevnes at Nogva Motorfabrikk AS har levert motor og gir. Hydraulikk og thrustere kommer fra Sleipner, pumper og diverse utstyr fra Falk og Strøm, elektro fra Proton Elektron, elektronikk fra Furuno, vinduer fra Ertec, rorhus og lugardører fra Libra og brann og slukkesystem fra Florø Bramnnvern.
Nybygget er utstyrt med vannbåren varme i dørken i styrehuset. I lugarer er det radiatorer, og leverandøren til dette varmeanlegget er Farco. Sofa er levert av VAD og madrasser av Måløy Industrisøm. Det kan til slutt nevnes at redningsutstyret om bord er levert av Fosnot.

