MS «Varde» er en sjødyktig og stor kystsjark, bygd ved det islandske verftet Trefjar. Med hovedmotor på 400 hk er marsjfarten god.

MS «Varde»

Austevoll har fått et nytt tilskudd til den lokale fiskeflåten. For tiden er skipper og mannskap på vinterfiske på Finnmarkskysten.

I starten av februar kunne skipper Ole Tøkje fra Austevoll overta sin nye fiskebåt «Varde». Båten, som er en standard Cleopatra 36, er bygd ved det islandske båtverftet Trefjar. Lengde og bredde på kystsjarken er 10,99 og 3,8 meter.

Romslig rorhus med alle instrumenter integrert i skjerm.

Tar kvoten på Finnmark

Båten skal han drifte sammen med broren Sebastian og faren Jonny, men som regel er de to om bord. I slutten av februar var båten på vei med fraktebåt til Breivikbotn på Sørøya i Finnmark. Her satser de på å ta hele torskekvoten ifølge Ole – vel og merke om prisene holder seg. Først skal de fiske kvotene til to andre båter, før de starter på «Varde». - Vi fikk ikke samfiske, så vi får se hvordan det går, sier han til Kystmagasinet.

Motor og elektronikk

Hovedmotoren er en FPT Iveco C90 på 410 hk, levert av Frydenbø Industri. Den er koblet sammen med et girsystem av typen ZF286IV. Båten er utstyrt med hydraulisk baug- og hekktruster, som er koblet til båtens autopilot via interface. Den elektroniske pakken er en kombinasjon av instrument fra Olex og Simrad, levert av Brommeland Elektronikk. Redningsflåten og sikkerhetsutstyr er levert av Viking Life-Saving Equipment.

BYSSA har plass til å koke mat til et mannskap på tre.

Rigget for garn

«Varde» er rigget for garn, og har montert garnhaler fra Fiskeriteknikk, samt binger og garnrenne på dekk, produsert av Smådal Mekaniske. Dekkskranen er levert av MaxLift. Det er et stort og romslig arbeidsdekk på den 36 fot store fiskebåten, samt god lastekapasitet. Lasterommet er på 15 kubikkmeter, og rommer 15 containere hver på 380 liter.

Et stort steg

Rorhuset er romslig med bysse og sittegruppe til flere personer akterut. Nede foran er det soveplasser for tre personer i lugar, samt dusj og toalett. Ifølge Ole er dette en bra oppgradering fra hans forrige båt, som var en Tobias 25.

- Et stort steg med god hjelp hos Innovasjon Norge, som gjør investeringen mulig, sier han.

LUGARER med soveplass til tre.

Sjødyktige båter

Verftet Trefjar har fått et godt rykte på seg for å levere gode fiskebåter - også for norske kystforhold. Det var også årsaken til at Ole og broren valgte det islandske verftet.

- Kvalitet, samt at Trefjar har levert veldig sjødyktige og gode båter over lang tid, som tåler alle forhold, sier han og legger til at hele prosessen fra kontrakt til ferdig båt ikke tok spesielt lang tid.

- Ikke egentlig, men vi valgte et leveringstidspunkt som passet oss best. Så det var cirka 1,5 år fra start til slutt, forteller han videre.

Flere under bygging

Det islandske verftet leverte i alt åtte fartøyer i fjor. Daglig leder ved Trefjar, Hogni Bengthorsson, forteller til Kystmagasinet at de produserer båter i størrelsesorden fra 9 til 15 meter og at produksjonen varierer utfra hvilke typer båter de har ordrer på.

- Per i dag har vi seks båter under bygging, og vi er i forhandlinger med flere potensielle kunder for tiden. Tre av disse skal leveres til norske fiskere, kan Bergthorsson fortelle.

Han legger til at det norske fiskebåtmarkedet for tiden er i dvale som følge av diskusjonen rundt kvotesystemet, men det er likevel ikke helt stille fra norske fiskere.

- Men ja, vi er i forhandlinger med flere fiskere Norge for øyeblikket.