NYBYGG: 

NY OG FLOTT: MS «Vea»fra Karmøy. Det 67,6 meter store fartøyet er en kombinert ringnotbåt og tråler.
NY OG FLOTT: MS «Vea»fra Karmøy. Det 67,6 meter store fartøyet er en kombinert ringnotbåt og tråler.

MS «Vea»

Nye MS «Vea» ble i vår levert fra Özata Shipyard til rederiet Vea Fiskeri AS på Karmøy.

Publisert Sist oppdatert

Fiskebåtrederiet Vea Fiskeri AS har nylig hentet hjem nye MS «Vea» til sin hjemmehavn i Veavågen på Karmøy. Det 67,6 meter store fartøyet er en kombinert ringnotbåt og tråler, som er bygd ved det tyrkiske verftet Özata Shipyard.

Moderne ringnotbåt

Verftet omtaler nye «Vea» som en moderne ringnotbåt/tråler, og er ifølge verftet den mest foretrukne fartøytypen blant norske fiskebåtredere på grunn av størrelse, RSW-kapasitet og fiskeriteknologi. Fiskefartøyet er verftets byggnummer 68, og designet av Sawicon Design i Bergen. De stod også bak design av den forrige «Vea».

Lengre og bredere

Tekniske data:

Verft: Özata Shipyard

Design: Sawicon Design

Hovedmotor: MAK

Gear: ACG

Propell: BrunvollStyremaskin: Kongsberg Maritime

Generator og hjelpemotor: Nogva Motorfabrikk

Navigasjon & Kommunikasjon: Vico AS

Brannslukningsutstyr: Survitec

RSW-anlegg: MMC First Process

Elektrisk installasjon: BMA

IAS & PMS: Smart Automation

Dekksutstyr: Karmøy Winch

Interkomsystem: Zenitel

HHVAC: Teknotherm

Navigasjonslys: Tranberg

Søke- og flomlys: Luminell

Inne- og utebelysning: Glamox

Møbler og innredning: Maritime Montering

Brannsikkerhet: Consilium

Nye «Vea» erstatter det gamle fartøyet med samme navn, som ble bygd i Gdansk, Polen, i 2003. Den er både lengre og bredere enn sin forgjenger, og har kapasitet til å frakte 1700 m3 fisk, nedkjølt i sjøvann i RSW-tanker. Fiskehåndteringssystemet, RSW-anlegg og vakuumsystem er for øvrig fra MMC First Process, samt at det er montert nytt moderne fiskeutstyr og dekksmaskineri fra Karmøy Winch.

Fartøyet vil ha tilgang til å fiske NVG-sild, nordsjøsild, lodde og makrell, samt kolmule, sei, tobis og øyepål. Dette ble overført fra gamle «Vea».

Fremdriftssystem

Ringnotbåten er utstyrt med en hovedmotor av typen MAK 8M32C med effekt på 4000 bkW med 600 rpm, levert fra MAK. Propellen med en diameter på 4100 mm CPP er fra Bruvoll, som også har levert hekk- og baugthrustere om bord.

To hjelpemotorer av typen Scania DI16 75M og Stamford HCM634G2 fra Nogva Motorfabrikk. Giret er av type ACG 850/PS680, mens Kongsberg Maritime har levert styremaskin.

Proppfull av elektronikk

Båten og broa er proppfull av topp moderne navigasjons-, kommunikasjons- og fiskeletingsutstyr. Elektronikkpakken ombord er i sin helhet Furuno-komponenter, levert og montert av Avaldsnes-selskapet Vico AS.

Den har fått installert komplett Furuno navigasjon, fiskeleting og GMDSS-løsning med radar (FAR-2318 og 2338), ECDIS-løsning, ekkolodd (FCV-38, FSS-3BB), Ci-68 strømlogg, TS-337 trålsonar, både lav-, mellom- og høyfrekvenssonar og VSAT kommunikasjonsløsning.

Oversiktlig preg

«Vea» har fått på plass en bropakke som gir den broa et ryddig, oversiktlig og moderne preg, med tre store skjermer i front og panel på sidene.

Thore Østensen, daglig leder i Vico AS, forteller til Kystmagasinet at dette er en betydelig leveranse fra deres side, og utgjør om lag 10 prosent av en årsomsetning.

Tidsriktig interiør

Møbler og interiøret er i tidsriktig design og farger levert av Maritime Montering AS. Messa er todelt med sitteplass til 10 personer, samt en sittegruppe og sofa foran Tven i loungen i messa. Lyse og romslige lugarer med bad og dusj, som høyner komforten for mannskapet ombord. Lys innvendig og utvending er levert av Glamox.

Brannvarslingsanlegget er levert av Consilium mens brannslukkingsanlegget er fra Survitec. Navigasjonslysene er levert av Tranberg, mens søke- og flombelysning er fra Luminell.

Solgte gamle «Vea»

Gamle «Vea» ble solgt i august i fjor til Austral Group – ett datterselskap av Austevoll Seafood. Etter å ha blitt ombygd til en ren ringnotbåt ved Fitjar Mek. Verksted satte båten kursen mot Sør-Amerika, for å gå inn i ringnotfiske etter hestmakrell og anchoveta (fisk i ansjosfamilien) utenfor Peru.

Lang fiskerihistorie

Rederiet har lange røtter tilbake i fiskerimiljøet på Karmøy, og navnet er for øvrig et tradisjonelt navn i rederiet. Siden 1930-tallet har det familieeide rederiet eid hele fem båter med samme navn. Rederiet Vea Fiskeri AS eies av selskapene Småholm Investering AS, Buavik AS, Juvik AS og Slettavik AS. Som største aksjonærer i disse selskapene finner vi blant annet Terje Vea, Didrik Vea, Tove Helland Vea og Kåre Vea, som også er daglig leder i rederiet.

¤¤ Denne båtomtalen har tidligere vært publisert i Kystmagasinets papirutgave. Red.

MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy
MS Vea fra Karmøy