MS «Trønderbas»
Ivan Ulsund Rederi AS fra Rørvik er i ferd med å få overlevert den nesten 74 meter lange «Trønderbas», et topp moderne nybygg hvor eierne har hatt fokus på miljø, energiøkonomi og kvalitet på fangsten. Sikre og gode arbeidsforhold for mannskapet er også prioritert.
Det er Westcon som har stått for byggingen av nye «Trønderbas». Forrige «Trønderbas» ble også bygget ved verftet i Ølen, noe som tilsier at rederiet har vært godt fornøyd med både kvaliteten på byggearbeidet, overlevering og oppfølging i ettertid. Designer er Salt Ship Design i Leirvik på Stord, også de en kjent og kjær samarbeidspartner for rederiet fra Rørvik i Trøndelag.
Fantastisk sluttprodukt
-Vi er glade for tilliten fra Ulsund-familien, og vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet i årene som kommer. Nye «Trønderbas» har blitt et fantastisk sluttprodukt, og vi ser frem til at fartøyet kommer i fiske. Westcon Yards har alltid vært opptatt av å ta godt vare på kundene sine, og vi er svært fornøyde med å kunne overlevere enda et flott nybygg til rederiet fra Rørvik, sier lederen for nybyggingsaktiviteten ved Westcon Yards, Endre Matre.
Kystmagasinet har også tatt en prat med daglig leder i Ulsund Rederi AS, Eirik Ulsund, som for øvrig er 3. generasjon Ulsund i familierederiet. Det var hans bestefar som startet fiskerieventyret i Rørvik. Da vi fikk han i tale var han i ferd med å sende mannskapet sørover til Ølen for en snarlig overtakelse, som han håpet ville skje før oktober var omme. «Trønderbas» vil få et mannskap på 11.
Ikke mye som gjenstår
-Det er kke så mye som gjenstår med ferdigstillingen av nybygget, og det er årsaken til at jeg nå har sendt mannskapet sørover til verftet for overtakelse av fartøyet, sa Eirik Ulsund kort tid før overlevering.
Byggingen av «Trønderbas» startet allerede i 2022 og ferdigstilling skulle opprinnelig skje en gang i siste halvdel av 2024 eller begynnelsen av 2025. Men av ulike grunner har det blitt endel forsinkelser, uten at dette får store konsekvenser for rederiet.
-Vi er stort sett ferdige med årets kvoter, og har bare litt sild igjen, som vi kan overføre til neste år om vi ønsker. Dermed kan vi bruke tiden frem til nyttår på å gjøre oss kjent med båten og se at alt fungerer som det skal. Det vi har igjen på silden kan vi fiske om vi føler for det, og har tid til det, forteller lederen for rederiet i Rørvik.
Bekymret for makrellkvoten
Han er godt fornøyd med sluttproduktet og alt det tekniske om bord. Nå ser han frem til å ta denne flotte kombinerte pelagiske tråleren og snurperen hjem til Rørvik. «Trønderbas» er ikke fullstrukturert, men de har vel 700 basistonn, samt kvoter på vassild og kolmule. Når det gjelder sistnevnte art vet de enda ikke hvor mye de får fiske neste år. Men det er antydet en liten nedgang i kvoten. Når det gjelder Vassild er signalene at de får fiske omtrent det samme som i år, 350 tonn.
Eirik Ulsund er langt mer bekymret for makrellen neste år, der anbefalt kvote innebærer en reduksjon på hele 70 prosent. Dette er ikke holdbart, mener han, og han håper at forhandlinger fører til en kraftig oppjustering av kvoten. Han er spent på hva endelig kvote blir.
Det er i hovedsak havfiskeflåten reduksjonen i makrellkvoten vil gå ut over, siden kystflåten uansett har en garantert kvote på 25.000 tonn. Men noen konsekvenser får det også for denne gruppen, siden de kunne fiske langt mer i år enn den garanterte kvoten.
Hybrid løsning
Men tilbake til nybygget, som rederiet fra Rørvik gleder seg til å ta i bruk. Fartøyet er ganske ordinær til pelagisk snurper og tråler å være, men har en hybrid løsning med siste teknologien, med blant annet en stor batteripakke fra Corvus og elektriske vinsjer fra Evotec. Dette sikrer energieffektiv drift. Videre kan «Trønderbas» kjøre på batteri, hybrid eller diesel.
De har som nevnt innledningsvis hatt fokus på HMS, energieffektivisering og miljø. Renseanlegg for NOx er selvsagt på plass med resultat at det er tilnærmet null utslipp av forurensende gasser fra nybygget.
Gamle «Trønderbas» ble solgt i mai i år til Austevoll og er i dag omdøpt til «Radek». Rederiets andre fartøy, kystnotbåten «Brusøyskjær», ble solgt til Peru i samme periode i år, og de har i dag bare ett fartøy igjen, enn så lenge som rederen sier, nybygget «Trønderbas». De er imidlertid komfortable med dagens situasjon, både med salg av to fartøy og investering i nye «Trønderbas», forteller Eirik Ulsund.
Ikke aktiv på havet
Rederen er selv ikke aktiv på havet, men leder kontoret i Rørvik. Landorganisasjonen teller bare to ansatte. Når det gjelder mannskapet på til sammen 22 pluss en lærling, så kommer de fleste fra Rørvik og nærliggende områder. Men de har også ansatte fra Egersund og Vadsø.
Skroget til nye «Trønderbas» er bygget ved Norce Celik i Tyrkia og utrustet ved Westcon i Ølen. Forrige fartøy med samme navn ble bygd i Gdansk i Polen og utrustet ved samme verft. Overlevering skjedde i juni 1999. Også den gang var det Salt Ship Design (den gang Vik & Sandvik) som sto for designet.
Nye «Trønderbas» skal fiske etter sild, makrell, hestmakrell, havbrisling, lodde, kolmule og vassild, og er som nevnt utrustet både for pelagisk tråling og snurping med not. Fisket vil foregå i Norskehavet, Nordsjøen, Barentshavet og fiskefeltene vest av Storbritannia og Irland, samt langs norskekysten.
Ivan Ulsund AS er et familierederi med en historie spekket med båter. Familien har vært involvert i vel 25 båter siden Ivan Ulsund kjøpte sin første fiskebåt som 17-åring i 1939. I dag eier de og vil drive fiskeriene med nye «Trønderbas». Båten er blant de største i sitt slag i Trøndelag.
Mange kjente leverandører
Det er mange kjente leverandører til nye «Trønderbas». Den moderne kombinerte pelagiske tråleren/snurperen har en hovedmotor 8V31 fra Wärtsilä som yter vel 7.000 hk. Wärtsilä har også stått for gir og propeller. Hjelpemotorer og generatorsett kommer fra Pon Power og RSW-systemet fra Øyangen Compressors. Samlet lastekapasitet i kjøletankene er på 2.185 kubikk. Evotec har levert en komplett elektrisk vinsjepakke. I den inngår også Evotec MultiSoft Trawl, som reduserer energikonsumet til vinsjene.
Når det gjelder fiskeutstyret har rederiet flyttet dette over fra gamlebåten. Men de har investert i de nyeste, styrbare tråldørene fra Vonin. Vi kan også nevne Brunvoll, som har levert thrustere, Alweiler pumpene, Brødrene Dahl ventiler, rør, flenser med mer, Eltorque, aktuatorer og ventilkasser og Kongsberg Maritime styremaskinen. Innredningen er det Maritime Montering som har stått for, mens tavler, IAS og automasjon er levert av Smart Automasjon.
Elektronikkpakken og bunnutstyret som hører til en del av instrumentene, er levert av Pronav. Dekksutstyret kommer fra Mac Gregor. Det er flere leverandører til dette flotte nybygget, som blant annet Cflow, Delitech, Helgeland Plast, Gurskøy og Libra Plast.