
MS «Katrine S» og MS «Kalsøybas»
Stadyard har overlevert de to identiske sjarkene MS «Katrine S» og MS «Kalsøybas» til Austevoll-rederiene Oma Kyst AS og Jari AS. Fiskebåtene er rigget for snurrevad og not, og har utrustning for fiske etter både hvitfisk og pelagisk fisk. Blant utstyret er tre RSW-tanker, to hjelpemotorer og et havneaggregat.




De to nybyggene ble behørig døpt på Austevoll 7. juni, og da denne omtalen ble skrevet var båtene klare for å fiske årets makrellkvote. Det er Seacon i Måløy som har designet og utviklet disse store sjarkene, som de selv omtaler som verdens største 15-metringer med høy plassutnyttelse og gode egenskaper. Bredden er på hele åtte meter, så det er ikke noe å si arealet og volumet om bord. Selv om det til tider, ifølge Stadyard, har vært utfordrende å få plass til alt utstyret, så har ikke utrustningen av de to sjarkene bydd på store problemer.
Mens vi snakker om størrelse og plass, kan det nevnes at de to nybyggene er arrangert for seks personer i to 2-mannslugarer og 2 enkeltmannslugarer. Rederiene har hatt stort fokus på sikkerhet og komfort for mannskapet, og på kvalitet når det gjelder fiskebehandling. De tre RSW-tankene har lastekapasitet på hele 120 kubikk. De to sjarkeierne fra Austevoll har valgt MitsubishiS6R2T2-MPTAW3 på 691 kW (940 hk) ved 1.406 omdreininger som hovedmotor. Under prøvetur før overlevering ble toppfarten målt til 10,7 knop.
Blant det omfattende utstyret om bord finnes to Nogva Deere hjelpemotorer, hver på 129 kW ved 1.500 omdreininger. Sjarkene har også et mindre havneaggregat på 19 kW. Gir og propeller kommer fra Finnøy Gear & Propeller mens styremaskinen er levert av PMH Norway. Lofoten Hydraulikk har en mer omfattende leveranse til de to båtene, blant annet to trøstere, hver på 180 hk. De står også for dekkskraner og mye av dekksutstyret, ved siden av det hydrauliske anlegget. MacGregor har levert Triplex.
Det nevnte RSW-anlegget kommer fra PTG FrioNordica mens vakuumanlegget er levert av MMC First Process. Innredning, isolering og møbler er det Maritime Montering Norway som har stått for. Det elektriske er levert av Ulvesund Elektro mens elektronikken kommer fra Brommeland/Pronav. Blant annet tyngre utstyr kan også nevnes Verlo, som har levert pumper av merkene Allweiler, Flygt og Desmi. Jotun har stått for all maling.
Det kan til slutt nevnes at de to store 15-metringene er søsterskip av T. A Senior som ble bygget ved samme verft, Stadyard, og som ble overlevert i 2018. Selv om mye er likt er de siste nybyggene som en versjon to og videreutvikling av T. A Senior, mer moderne og med en mer omfattende utstyrsliste. Kystmagasinet har ikke fått opplyst noe pris på MS «Katrine S» og MS «Kalsøybas». Men fra enkelte medier har det tidligere har blitt antydet en prislapp på rundt 60 millioner kroner per båt.