
MS «Havfisk»
Det er en topp moderne ringnotsnurper Karstensens Skibsværft nylig har overlevert til Ålesund-rederiet Havfisk AS. Nye «Havfisk» er utstyrt med det nyeste og beste markedet kan tilby, noe som gjelder både maskineri, komfort og fiskebehandlingssystemer.

Reder Henning Veibust forteller om et godt samarbeid med verftet i Danmark. Det er ikke mer enn fire år siden rederiet fikk overlevert nybygget «Havskjer» fra Karstensens Skibsværft. Dette skipet har fungert meget godt fra det ble overlevert, og designprinspippene er derfor videreført til nye «Havfisk». Design, innredning og løsninger er utviklet i nært samarbeid mellom Karstensens Skibsværft og rederiet. Og det har vært et sterkt søkelys på innovative løsninger med spesielt stor vekt på best mulige arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet.
Fjerde nybygg fra samme verft
Det nye fartøyet er det fjerde nybygget rederiet har fått overlevert fra verftet i Skagen. Havfisk AS er et datterselskap av Veibust Fiskeriselskap, som i dag eier og driver de tre ringnotsnurperne/trålerne «Havskjer», «Havstål» og nye «Havfisk». Rederiet har tre konsesjoner, og det nybygget er skal derfor drives sammen med rederiet to øvrige. Eier og driver er som nevnt Henning Veibust, og hjemmehavnen er Ålesund.
Skroget til nye «Havfisk» er bygget ved Karstensens Skibsværft sitt datterselskap, Karstensens Shipyard Poland i Gdansk. Skipet er bygget i stål, og har tre gjennomgående dekk, samt bakk- og båtdekk med overbygg. Båtdekk, bro og skorstein, samt for- og aktermast er i aluminium. Skroget er bygget på rundspant med speil og nesten loddrett baug med bulb over/under vannlinjen. Akterskipet er utformet med knekklinje /bulbstevn og kjøl.
Kraftig motor for krevende fiskeri
Nybygget er utstyrt med en hovedmotor, Wärtsila 8V31 på 5.200 kW (rundt 7.000 hk). Dette er en motor som er kjent for lavt støynivå og lite vibrasjon. Til Skipsrevyen forteller rederen at det er veldig lite bråk i fartøyet, og at en rolig arbeidsplass betyr mye for trivsel og helse. En stor og kraftig motor og et fartøy på rundt 75 meters lengde gir fordeler i krevende fiskeri, særlig i kolmulefisket vest av Irland, slår Veibust fast.
-Det er tunge operasjoner vi driver med, og du trenger kraft for å håndtere utstyret uten uhell og driftsproblemer. Utviklingen på utstyrssiden de siste 20 årene har vært enorm, og vi har prioritert styrke også på dette området, forteller rederen. Han legger til at også miljøhensyn har vært viktig, med blant annet verdens mest drivstoffeffektive motor i sin klasse.
Betydelige drivstoffbesparelser
Wärtsilä 8V31 er en dyr motor, men rederiet forventer betydelige drivstoffbesparelser ved å satse på en slik løsning. De har også NOx-rensing på alle tre hjelpemotorer, og systemene om bord er spesifisert godt over gjeldene krav. På denne måten har eieren gjort sitt for å ligge i forkant når det gjelder miljøet.
En hovedmotor på 5.200 kW og en akselgenerator på 3.400 kW gir tilstrekkelig effekt for både fremdrift under tråling og drift av elektrisk anlegg (sidepropeller) ved notfiske. Ekstra strømforsyning tas hånd om av tre Nogva Scania (DI 16) dieselgeneratorer, hver på 600 ekW. Det er også mulig med paralleldrift, og et Power Management System (PMS) administrer forbruk og automatisk oppstart.
Har «take me home» funksjon
UPS/clean power for 230 V gjør at skipets frekvens kan flyte mellom 50 og 60 Hz. Det reduserer hovedmotorens turtall med 17 prosent, og dekker propellturtallet på 108-130 rpm. Her finnes også en «take me home» funksjon (PTH) via en kobling mellom hovedmotor og gir samt start av akselgenerator som elmotor for fremdrift. Dette gir stor fleksibilitet, driftssikkerhet og god drivstofføkonomi. Under prøveturen ble det registrert 16,4 knop ved dieselmekanisk drift og 11,7 knop ved dieselelektrisk drift.
Leverandøren av hovedmotoren har også levert propellanlegget og reduksjonsgiret til «Havfisk», mens akselgeneratoren er av merket Marelli. Ellers innenfor området fremdrift og maskineri kan det nevnes at Kongsberg Tenfjord har levert styremaskin og ror mens Brunvoll har levert to kraftige sidepropeller, hver på 1.400 kW.
Mange kjente leverandører
Det er mange kjente leverandører av utstyr og systemer til nye «Havfisk». Karmøy Winch har levert alt av vinsjer, blant annet to 90 tonns trålvinsjer, to 148 tonns nettromler og to 40 tonns snurpevinsjer. Også fiskepumpeutstyret kommer fra denne leverandøren. Det samme gjelder mye av nothåndteringsutstyret. RSW-systemet er levert av FrioNordica mens vakuumsystemet kommer fra C-Flow. Innredning er det Maritim Montering som har stått for, mens KS Elekto har sørget for installasjon av alt det elektriske om bord. MCS har levert Evolution IAS for overvåking og kontroll av 2500 signaler på fartøyet, alt installert med omfattende redundans. Arbeidsstasjoner er installert på bro, i maskinkontrollrom, i RSW kontrollrom, dekkshus og bunkerstasjon.
Elektronisk utstyr (navigasjon, fiskesøking, kommunikasjon) er levert av Furuno, Marport Norge, Simrad/Florvaag og KS Elektro. Sistnevnte har stått for alle installasjoner av elektronikken. Nybygget har blant annet tre sonarer, FSV-25, FSV-75 og FSV 85, Om bord finnes også tre ekkolodd fra Furuno og ett Simrad ES80. To trålsonarer, Strømlogg, tre radare, en gyro, termisk kamera og Sat-TV er av merket Furuno. VSAT kommunikasjon er levert av Telenor, satellitt telefoner av Thrane Iridium, autopilot av Simrad og kartplottere av MaxSea Time Zero og Olex.



Hoveddimensjoner
● Lengde o.a.: 75,10 m
● Lengde p.p.: 70,00 m
● Bredde: 16,20 m
● Dybde til 1. dekk: 11,25 m
● Dybde til 2. dekk: 8,60 m
● Dybde til 3. dekk: 5,95 m
● Dypgående: 8,50 m
● Tonnasje: 3389 GT
Kapasiteter
● Bunkers: 470 m³
● Ferskvann: 30 m³
● Teknisk ferskvann: 195 m³
● Smøreolje: 14 m³
● Urea: 21 m³
● Hydraulikkolje: 12 m³
● RSW-tanker: 2530 m³
● Design: Karstensens Skibsværft A/S