MS «Elias Johan» er et flott fiskefartøy på vel 50 meters lengde.

MS «Elias Johan»

Benonisen Fiskeri AS, fra Sørvågen i Lofoten har fått overlevert et nytt, flott fiskefartøy på vel 50 meters lengde. Nybygget er rigget for not og snurrevad. Det er Vestværftet i Hvide Sande i Danmark som har stått for både design og bygging.

Publisert Sist oppdatert
Nybygget har en stor og særdeles velutstyrt bro.

Fartøyet er som nevnt designet og utviklet av Vestværftet. Men dette har skjedd i nært samarbeid med rederi og megler. Skipsmegleren, Maritime Competence AS, har videre vært sentral i arbeidet med tilrettelegging av fiskerettigheter for prosjektet. Fartøyet utstyrt med RSW, tanker for frakt av levendefisk, karføring og frys. Lasterommet er på 499 kubikk. Det er også tilgjengelig areal for biprodukter.

Lugarplass for 13

MS «Elias Johan» har en moderne og flott innredning med lugarplass for 13 personer. Fartøyet er utstyrt med det mest tilgjengelige av utstyr for reduksjon av NOX- utslipp og redusert dieselforbruk. Hovedmotor er en Yanmar 6EY26W på 1920 kW (vel 2.600 hk) ved 750 omdreininger. Finnøy har levert reduksjonsgiret og propellen, mens de to hjelpemotorene er av merke Nogva Scania. Akselgeneratoren er på 1.500 kW.

Dekksutstyr, vinsjer og kraner for snurrevad og snurpenot er levert av MacGregor og installert av Thyborøn Skibs & Motor. Styremaskinen er av typen Scan-Steering MT-5.000 med to elektrisk-hydrauliske pumpeenheter. Når det gjelder elektronikken kommer den fra IMES og er levert av Vest-El. Sistnevnte har også stått for de elektriske installasjonene om bord. Smart Automasjon har levert kontrollsystemet i nybygget, mens Westing har stått for sandblåsing og priming av alt stål, samt maling med International marine coatings.

Blir ikke arbeidsledig

Vestvæftet, som har stått for design, bygging og utrusting, blir ikke arbeidsledig med det første etter overleveringen av MS «Elias Johan». Nybyggene etter denne kommer nemlig på rekke og rad. I andre kvartal neste år skal det 50,5 meter lange not- og snurrevadfartøyet MS «Bernt Oscar» overleveres til Kransvik AS i Svolvær. Verftet har også en grønlandsk tråler/snurrevadbåt, «Bingo 4», på 28,10 meters lengde, som skal ferdigstilles og levers i tredje kvartal neste år, før det neste store, norske fiskefartøyet, MS «Øksnesværing», står for tur.

 Også dette er et not- og snurrevadfartøy med største lengde på 45,25 meter, som skal overleveres til Øksnes Kystfiske AS på Myre i første kvartal 2027. Det siste norske fartøyet i denne rekken er den kombinerte tråleren/snurrevadfartøyet MS «Eilifson» på 49,95 meter. Den skal overleveres i fjerde kvartal 2027 til Båragutt Havfiske AS i Tromsø.

 Tegner og designer

-Ove Kristensen er den ved Vestvæftet som tegner og designer fartøyene etter kundens ønsker og behov, og vi legger stor vekt på å bygge hvert fartøy nøyaktig slik kunden ønsker. Verftet har mangeårige samarbeidspartnere i Polen og Latvia som bygger skrogene etter våre tegninger. Deretter slepes de til Hvide Sande for videre utrustning, forteller direktør Michael Boel Olesen til Kystmagasinet.

Reder Kristian Benonisen avbildet i styrestolen.
Glimt fra messen om bord.
Maskinrommet er stort, ryddig og servicevennlig.
Noen av de tekniske områdene om bord.
Litt av dekksområdet.
MS

Hoveddimensjoner:

Lengde o.a. .................................. 50,50 meter

Bredde mld. .................................12,00 meter

Dybde til shelterdekk .............8,25 meter

Tonnasje .........................................1342 GT

Kapasiteter:

Dieselolje ....................................~ 187 000 L

Ferskvann ....................................~ 50 000 L

Forpeaktank ...............................~ 72 000 L

Lugarplass ........................................13 mann